Leder: Overgang til konkurrenten

Lykkes Hilde Haugsgjerd i Aftenposten, kan det bli kroken på døra for hennes gamle avis, Dagsavisen, skriver redaktør Magne Lerø.
 

Det kan være ille nok at nøkkelpersoner slutter. Riktig ille er det når disse går over til konkurrenten. Det verst tenkelige er at sjefen selv melder overgang til den man konkurrerer beinhardt med. Det er det som har skjedd i Dagsavisen. Hilde Haugsgjerd slutter som sjefredaktør for å begynne som redaktør for aftenutgaven av Aftenposten. Sjefredaktør Hans Erik Matre har også hentet Kjersti Løken Stavrum, som i dag er sjefredaktør for Kvinner og Klær, inne i ledergruppen. Når Aftenposten på denne måten topper laget, forteller det noe om hvilken posisjon avisen har og hvor mye de nå satser på å lykkes med overgangen til tabloid fra årsskiftet.

Hilde Haugsgjerd hørte en gang til ml-bevegelsen. Som ”rød og dyktig” jobbet hun i Vårt Land, seinere i Dagbladet og de siste fire årene har hun hatt det redaksjonelle hovedansvar i Dagsavisen. Når hun går fra Dagsavisen, som har sine røtter i arbeiderbevegelsen, og over til borgerskapets organ, Aftenposten, er det et nytt eksempel på den avideologisering som skjer i pressen. Dyktige redaktører kan bli ansett hvor som helst. Utgangspunktet er ikke som tidligere, å finne mennesker som brenner for ideer og deler et grunnsyn de vil kjempe for, men å lage en avis som markedet vil ha. Markedet, eller leserne som det heter i disse sammenhenger, er blitt viktigere enn formålet med avisene.

Og hva markedet vil ha fra Aftenposten, vet Hilde Haugsgjerd en god del om etter tiden i Dagbladet og Dagsavisen. Nå skal hun lage avis både for sosialistene på Grorud, som i alle fall inntil nå har lest Dagsavisen, og dannede høyrefolk på Frogner. Det greier hun nok.

For Dagsavisen blir det ille. Hilde Haugjerd har profilert Dagsavisen på en god måte. De mister nå både en sjef og en redaktør på det verst tenkelige tidspunkt. Det er nesten som om generalen melder overgang til fiendes styrker like før det avgjørende slaget starter.

En tilsvarende profil som Hilde haugsgjerd er ikke lett for Dagsavisen å skaffe seg. I alt er 12 kvinner nevnt som aktuelle til å ta over som sjefredaktør. At flere av disse er godt kvlifisert er det ikke tvil om. Spørsmålet er om de beste orker å ta opp konkurransen mot Hilde Haugsgjerd i Aftenposten.

Dagsavisen frykter Aftenpostens overgang til tabloid. Når avisen også har skaffet seg konkurrentens redaktør, har de full oversikt over alt hva Dagsavisen har tenkt om strategi og profilering framover.

Dagsavisen taper opplag og økonomien er heller skral. 2005 kan bli en skjebenår for Dagsavisen. Lykkes Hilde Haugsgjerd i Aftenposten, kan det bli kroken på døra for hennes gamle avis.

Av Magne Lerø

ml@ukeavisen.no