Leder: Konjakk som verdiskapning

Mer vin og sprit – da blir de fattige lykkeligere ifølge Carl I. Hagen og bedriftene kan simpelthen tjene mer penger ifølge Dagens Næringsliv. Liberalistene er tydeligvis grenseløse i sin myteskaping om alkohol, skriver redaktør Magne Lerø.

Dagens Næringsliv og Carl I. Hagen har funnet hverandre – i kampen for lave alkoholpriser og for at folk må få drikke så mye de vil og når som helst. I Vårt Land i går sa Hagen at det nå var på tide med billigere konjakk for de fattiges skyld, og at han ikke stoler på forskerne som sier alkoholskadene koster 18–20 milliarder hvert år. Hagen gir imidlertid forskerne rett i at lavere avgifter vil gi økt forbruk. Når forbruket øker, øker også antall misbrukte sier forskerne. Men det tror ikke Hagen på. Rødvin til maten og konjakk til kaffen er for Hagen uttrykk for livskvalitet

– Jeg er tilbøyelig til å prioritere et godt liv framfor å leve noen få år lenger. Særlig når man ser hvordan det står til med eldreomsorgen i dette landet, er det mer fristende å leve godt og falle fra noen år tidligere, sier Hagen.

Vi kan ikke forstå annet enn at dette er en innrømmelse av at alkoholbruk har skadevirkninger. Det sier i alle fall den gamle WHO-sjefen, Gro Harlem Brundtland. Hun advarer mot reduserte alkoholavgifter fordi det vil føre til økt bruk og økte skadevirkninger. Etter kampen mot tobakk, fett og sukker, mener hun nå alkoholen står for tur.

Dagens Næringsliv mener alkoholen skaper så mange gleder at det er direkte lønnsomt, og minner om at forskerne ikke har satt opp regnestykker over alkoholens gleder og positive ringvirkninger. Avisen skriver på lederplass at verdien av alkoholens gleder er enda vanskeligere å beregne enn tapet som oppstår ved at en byråkrat eller regnskapssjef har hodepine dagen etter en livlig lutefiskmiddag.

– Sannsynligvis vil stemningen på kontoret i dagene etter dagen derpå mer enn oppveie produksjonstapet som oppsto i første omgang. Regnestykket kan simpelthen gå i pluss, skriver Dagen Næringsliv.

Det må jo bety at julebordet er direkte lønnsomt. Vi har ikke kommet på den tanken at å hensette staben i mer eller mindre bedugget tilstand, i bunn og grunn er en lønnsom aktivitet. Etter avisens store oppdagelse, går vi ut fra at stemningen i staben er høy. Det må jo bli mer penger til øl, vin og konjakk til de ansatte neste år. Det gir helt sikker pluss på bunnlinjen.

Mer vin og sprit – da blir de fattige lykkeligere ifølge Carl I. Hagen og bedriftene kan simpelthen tjene mer penger ifølge Dagens Næringsliv.

Hva skal vi med forskning når vi har selvoppnevnte eksperter som Amund Djuve og Carl I. Hagen? Liberalistene er tydeligvis grenseløse i sin myteskapning om alkohol. De blir neppe overbevist av Dagfinn Høybråtens alkoholkampanje til 15 millioner.