Tvilsomme kategorikapteiner

LEDER: Det er tvilsomt om kategorikapteinenes virksomhet er innenfor det den nye konkurranseloven tillater, skriver redaktør Magne Lerø.

Forhandlinger mellom leverandører og kjeder kan ende opp i de reneste bikkjeslagsmålene om rabatter og bonuser, men når det gjelder å holde nye produkter, gjerne fra mindre produsenter, borte fra hyllene, framstår de som perlevenner. Et utslag av dette er de såkalte «kategorikapteinene». De fleste bransjer ser ut til å holde seg med slike «kapteiner». Det går i korthet ut på at en stor leverandør bestemmer hvor i hyllene egne produkter skal stå og hvorledes konkurrentenes varer skal prises. Denne posisjonen har den store leverandøren betalt sentralleddet i kjeden for å få. Til gjengjeld kan man altså plassere konkurrentenes produkter nederst i hyllene og sørge for at egne produkter ikke blir utkonkurrert på pris.

Vi kan ikke forstå annet enn at dette er et misbruk av markedsmakt som rammes av konkurranselovgivningen. Effekten av kategorikapteinenes virksomhet er at det blir mer penger i kassen til leverandører og kjedeledelse, at prisene blir høyere enn de trenger å være og at nye produkter blir stengt ute fra butikkhyllene.

– En gang i tiden hadde jeg en illusjon om at markedet ville sørge for at forbrukerne får de beste produktene. Den har jeg mistet for lengst. Produsentene blir skviset og forbrukerne taper. Det er virkeligheten i norsk dagligvarebransje, sier Rolf Barman til Dagens Næringsliv. Han må bare konstatere at den tannbørsten han utviklet og produserte nå er skviset ut av markedet. Kvalitet og pris var det ingen ting å si på.

På spørsmål fra Morgenbladet i dag om hvorfor Hval sjokoladefabrikk ikke slipper til med sine produkter, svarer administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema-gruppen at det ikke er en folkerett å få hylleplass i hans butikker.

Selvsagt er det ikke det, men han hopper over problemet. Det er utviklet systemer og ordninger som gjør at nye og mindre aktører i praksis ikke har mulighet til å komme inn. Det er en velkjent strategi at både leverandører og detaljister vil bygge hindringer mot at nye aktører kommer inn. Vi har imidlertid en konkurranselovgivning som hindrer store aktører i å bruke sin makt slik at de i praksis slipper unna konkurranse.

Konkurransetilsynet er nå i gang med å undersøke dagligvarebransjen. Det vil overraske oss dersom konklusjonen blir at alt er som det skal være i bransjen.

Mye god opprydning synes å skje allerede. Ringnes hadde invitert med seg dagligvarekjedene på et fire dagers smøretur i skiparadiset Kitzbühel neste uke – samtidig som de sagnomsuste rennene avvikles. I går kom meldingen om at turen var avlyst. Ringnes hevder at dette ikke er en smøretur og at turen både har et faglig og et sosialt innhold. Det aner oss at det faglig innholdet er temmelig tynne saker.

Når de avlyser turen, skjer det ikke fordi det er ulovlig, men fordi man i bransjen begynner å få øynene opp for at det er for mange etiske betenkeligheter knyttet til denne typen smøring selv om det foregår åpenlyst.

Det kan komme mye godt ut av at en bransje blir filleristet både av medier og myndigheter.