Heldigvis ikke rådyr fotball

LEDER: Det er utmerket at NRK slipper å bruke altfor mye penger på fotball. Nå kan andre idretter bli mer synlige, og det blir mer penger til annen programvirksomhet, skriver redaktør Magne Lerø

De henger med nebbet, forståelig nok, i NRK-sporten. I tre år framover er det TV 2 og Telenors Canal Digital som får vise seriekampene og landskampene i fotball. Det koster dem en milliard kroner. Dette er rådyrt. Kåre Valebrokk og Stig Eide Sivertsen sier de håper senderettighetene er verd så mye, men de vet det ikke. Dette er risikosport for Telenor og TV 2.

Dagens Næringsliv utropte kringkastingssjef John G. Bernander til den store taperen over hele forsiden lørdag. Det kan det for så vidt være grunn til. Han allierte seg tross alt med Modern Times Group, og la inn et bud. Han var svært så fornøyd da han kunngjorde sitt nye kommersielle ekteskap, og det virket som om han hadde regnet med å vinne. Men en milliard er langt over det en lisensfinansiert kanal kan være med på.

Det var godt at Bernander ikke lot seg presse langt over smertegrensen for å få rettighetene til de beste fotballkampene. Det er ikke dette NRK skal bruke lisenspengene til. Nå slipper han å bruke så mange millioner på fotball. Han kan bruke langt flere millioner på annen programproduksjon som er viktige enn fotball ut fra det oppdrag NRK har.

Petter Saltvedt, leder for NRK-sporten, sier til Dages Næringsliv at de nå er nødt til å se etter andre muligheter, at det nå er tid og rom for kreativitet og til å prioritere andre idretter. Han nevner sandvolleyball, friidrett, golf og roing. Det er godt at de i NRK sporten bare er utslått, og ikke slått ut.

Det er positivt at landets største tv-kanal kan slippe å la fotballen fortrenger alt og alle. Hver søndag har 20 mennesker vært opptatt av å få dekke alle fotballkampene. Det er fristende å si at Bernander heller får kutte i sporten og legge bort planene om å kutte i kulturavdelingen.

Dette er det mest smertefulle nederlaget ledelsen i NRK har lidd i kampen om kommersielle tv-rettigheter. Flere slike slag vil det nok bli. NRK har ønsket å ha størst markedsandel blant tv-kanalene for å trygge lisensfinansieringen. Det er et edelt og forståelig mål å være størst og sterkest. Men NRK må være forberedt på å tape denne posisjonen. Men det er langt igjen før NRK er blitt så «nisjete» at noen stiller spørsmål ved lisensen.

For NRK er det i alle fall bare å innse at de ikke vil nå fram i med det høyeste budet. Og det er håpløst å argumentere for økt lisens fordi en vil hevde seg i konkurransen om de mest lukrative senderettighetene innen idrett og underholdning.

NRK klarer seg. Det ville vært verre for TV 2 om det hadde tapt konkurransen om å få sende toppfotball. TV 2 må øke sin markedsandel, og trenger å posisjonere seg innefor betalings-tv. Det er her mulighetene ligger for dagens kommersielle breddekanaler.

TV 2 har nå valgt partner i den digitale betalings-tv-hverdagen. Når det gjelder å bygge ut det nye digitale sendernettet, har de imidlertid NRK som alliansepartner, og Telenor som konkurrent. Opprinnelig ville NRK, TV 2 og Telenor gå sammen om å bygge det nye digitale fjernsynsnettet. Det er for tidlig å si om det nye samarbeidet mellom TV 2 og Telenor kan få mer vidtrekkende konsekvenser for utviklingen innen tv-markedet.