Færre sjefer til OL heldigvis

Norske næringslivsledere tar sitt samfunnsansvar på alvor når de holder seg hjemme fra Torino. De vil ikke vikles inn i anklager om smøring og risikere omdømmesvikt, skriver redaktør Magne Lerø.

Haugevis av næringslivsledere tør ikke dra til OL, skriver Dagens Næringsliv. De frykter de vil bli beskyldt for smøring dersom de drar til Torino. Det kan gi negativt omdømme. Og det er ikke å spøke med. Konsernsjefen i DNB Nor, Svein Aaser, må regnes som en av næringslivets modige menn i denne sammenheng. Han er på plass med til sammen nærmere 200 ansatte og kunder. Konsernsjef Jan Baksaas i Telenor skal også nedom noen dager. Kjell Inge Røkke er her med kona Anne Grete Eidsvig. Han betaler av egen lomme.

– Vi arrangerer ikke noe fra vår side. Ordet smøring blir jo brukt. Hvis noen av våre inviteres ned av andre, betaler de selv, sier informasjonsdirektør Kjell Flø i Norda. Informasjonsdirektør Egil Thompson i Storebrand sier OL ”ligger litt på utsiden av det vi oppfatter er riktig å bruke penger på”.

– Vi sender ingen fra toppledelsen til OL og har ingen storkundearrangementer. Vi er et lavprisselskap nå. Det betyr at vi må kutte kostnader, sier pressetalskvinne Siv Meisingset i Sas Braathens.

Dette er jo som det skal være. Noen bedrifter har valgt å satse tungt på idrettsponsing. DnB Nor bruker 60 millioner årlig. Telenor sponser alpinlandslaget. Da er det ikke noe å si på at Bakaas og Aaser drar til OL noen dager.

Tidligere var OL, VM, EM «se og bli sett-” steder for mange ledere i næringsledere. Det er godt at årets OL viser at dette holder på å endre seg. Skattemyndighetene har også varslet at de vil skjerpe kontrollen slik at idrettsarrangementer ikke fungerer som ”smørsteder” i strid med skattereglene.

Det har de siste årene blitt satt søkelys på uholdbar smørepraksis i næringslivet. Flere av landets storbedrifter har skjerpet regelverket for hva man kan spandere på gode kunder. OL-deltagelsen faller tydeligvis utenfor. Når færre sjefer drar til OL, må vi kunne se dette som et uttrykk for at de ønsker å ta sitt samfunnsansvar på alvor.