Muslimsk boikott av Telenor

Det kan være like før Jon Baksaas i Telenor gjør som Petter Jansen i SAS: Rykker ut med store annonser i Pakistan og beklager trykking av karikaturene. Det står verdier for milliarder på spill, skriver redaktør Magne Lerø.

Publiseringen av karikaturene av profeten Muhammed får nå dramatiske konsekvenser for Telenor i Pakistan. Utsalgssteder og reklameplakater er blitt brent. Det sprer seg en frykt for at boikottaksjoner rettet mot Telenor skal spre seg. Det er satt i gang en sms-aksjon som oppfordrer til boikott mot selskapet, skriver Aftenposten.

Med 2 millioner kunder har Telenor en ledende posisjon i Pakistan. Selskapet har 1000 ansatte og planlegger å investere 7 milliarder kroner for å få 10 millioner kunder.

Hvis Telenor skal ha mulighet for å sette en stopper for aksjonene, må det tas kraftig i. I folkemassene er det følelser og vrede som rår. Da når man ikke fram med presiseringer om ytringsfrihet.

Professor ved Handelshøgskolen i Bergen, Magne Supphellen, minner i en samtale med Aftenposten om at en av Telenors kjærneverdier er respekt. Dette må selskapet nå kommunisere.

Hvordan dette best gjøre i Pakistan, er ikke godt å si. Det kan være Jon Baksaas må gjøre som Petter Jansen i SAS Braathens; Rykke inn store annonser med budskapet ”beklager”.

Det tar seg ikke pent ut her hjemme at næringslivsledere rykker ut med beklagelser over at en redaktør ytrer seg. Men er det dette som skal til for å få satt en stopper for boikottaksjonene, må Telenor gjøre det. Her står det store verdier på spill. Spørsmålet er om det er nok at et selskap beklager. I flere av de muslimene landene er det en selvfølge at det er regjeringen som skal beklage i slike tilfeller. Men det er grenser for hva en vestlig regjering kan si. Det forstår i alle fall muslimene i Norge.

Det kommer nå kritiske røster både fra Høyre og FrP over at regjeringen var representert da Vebjørn Selbekk offentliggjorde sin beklagelse. Dette var et godt politiske håndverk. Denne saken har da vitterlig politiske dimensjoner. Da får ”ytringsfrihetsfundamentalistene” legge prinsippene på hylla. Så får vi ta den debatten når ting har roet seg, og klima for samtale er langt bedre.

Det Telenor opplever viser hvor sårbare vi er når handlinger nasjonalt får globale dimensjoner. Danske firma har tapt stor summer på at danske varer er blitt boikottet. Det er lett å kritisere massene for ikke å skille mellom snørr og barter, ikke forstå seg på norsk ytringsfrihet og for å velge aksjonsformer som ikke er rimelige i forholde til den handling de vil kritisere.

Det kan man gjerne mene. Telenor må handle. Her gjelder det å begrense tap.

Muslimske talsmenn har minnet om at forbrukerne i den muslimske verden har makt. Vi skal ikke se bort fra at det kan komme mer organiserte forbrukeraksjoner mot vestlige firma seinere i tilknytning til andre brennbare saker. En kordinert forbrukeraksjon i den muslimske verden, kan bli meget effektiv. Den er det ikke så lett å få satt en stopper for. For den drives fram av krefter som er vanskelig å identifisere.