SAS-strategisk nesten-styrt

Når avtroppende Jørgen Lindegaard tar spakene og nødlander Petter Jansen – til saftige protester fra ansatte og norske politikere – kan det være oppstarten på nordisk flykrig hvor både ansatte og politikere blir tøffe aktører, skriver redaktør Magne Lerø.

Ingen vil bekrefte at det er konsernsjef Jørgen Lindegaard som har gitt beskjed om at Petter Jansen må fratre. Men hvem andre skulle det være? Styreformann John Dueholm avgjør ikke slikt på egenhånd. De ansatte i styret for SAS Braathens sier saken var avgjort før styret møttes søndag for strø sand på beslutningen.

Mens Jan Levi Skogvang, som representerer de ansatte i styret, kaller prosessen «grisete», sier Petter Jansen at «Dueholm har opptrådt utrolig profesjonelt». Jansen kan spillet. Han verken kan eller vil leder SAS Braathens etter en strategi han ikke har tro på. Og han vet at den sjef som ikke vinner fram med sitt syn overfor konsernledelsen, må trekke seg. Det er en strategi som må gjelde. Slik er virkeligheten – og Jansen tillater seg å konstatere det med et smil. Han synes nok det er trist å måtte slutte etter bare to år. Eller kanskje synes han to år var nok? Det har virket som fem, sier han.

Jansen har vært en hard negl. Men han har evnet å holde oppe dialogen med de ansatte, selv når konfliktene tilspisset seg. Nå får han massiv støtte fra alle grupper ansatte. Han har ikke akkurat hatt følelsen av å være nevneverdig ønsket når det har blåst som hardest. De har ikke vært lenge mellom vindkulene.

Jansen er beste gutten i klassen i SAS når det gjelder å levere økonomiske resultater. Han har slitt med å forene SAS- og Braathens-ansatte i ett selskap. Mye tyder på at de tok et stort skritt i riktig retning med den nye tariffavtalen, som kom på plass etter vårens forhandlinger.

Vi antar at Petter Jansen får rundt 4 millioner i fallskjerm. Han har gjort det såpass bra i SAS Braathens at han vil være et aktuelt navn når andre bedrifter er på jakt etter handlekraftige ledere som tåler en støyt og ikke mister humøret i kampens hete.

At Jansen var på vei ut, har vært kjent i det samferdselspolitiske miljøet. VG skriver at ministrene Aslaug Haga, Jens Stoltenberg, Odd Eriksen og Liv Signe Navarsete har snakket sammen, men det er lite de kan gjøre. Flere politikere fra Sp sier de frykter Petter Jansens avgang innebærer en strategi som betyr nedbygging av rutetilbudet i distriktene. Kirkenes, Alta og Molde er hardt utsatt, ifølge VG. Nedlegging av den flytekniske aktiviteten på Sola kobles også til Jansens avgang. Ifølge Dagbladet vil Petter Jansens avgang føre til en sterkere styring av aktiviteten i Norge fra konsernledelsen i Sverige.

Krisen i SAS er ikke over. Nye kostnadskutt står for tur. Det kan nå bli åpen strid blant grupper av ansatte om hvor kuttene skal foretas. Det har vært tydelig når det gjelder den flytekniske virksomheten på Sola.

Hvis det nå også skal kuttes så det merkes i rutetilbudet i Norge, og SAS Braathens er de eneste som tjener penger i SAS, er det duket for protester både fra ansatte og politikere. Vi finner oss ikke i å være melkeku her i landet.

SAS-ledelsen har ikke villet si noe om årsaken til Petter Jansens avgang. Noen ganger kan en slik strategi fungere. I dette tilfellet gjør det tydeligvis ikke det. Istedenfor rykter, antagelser og halvkvedede viser, hadde det vært ryddigere om Jansen og SAS-ledelsen hadde blitt enige om å si noe om bakgrunnen for at Jansen slutter. Når ansatte og ministre er på banen, er det påfallende at vi ikke hører noe fra konsernsjef Jørgen Lindagaard. Han bør i dag gi en meget god grunn for hvorfor Patter Jansen måtte slutte. Lindegaard må overbevise. Hvis ikke kan Petter Jansens avgang bidra til at mistroen til SAS øker.