Gründer og sjef av beste merke

Det skal en god porsjon mot til, litt galskap, en brennende
lyst til å drive butikk, sterkere vilje enn de fleste til å sette i verk
visjoner, et knippe flaks og usedvanlig mye dyktighet til å komme levende fra
det med å utfordre SAS og andre etablerte flyselskaper. Alt dette har Bjørn
Kjos i Norwegian, skriver redaktør Magne Lerø.

Color Air gikk på trynet. Det så en tid stygt ut for
Norwegian også. Nå står Bjørn Kjos med glans. Han er blitt en av landets mest
omtalte gründere.

Det er ikke alltid det går like bra med gründerne når
bedriften vokser. Da er det andre egenskaper som kreves av den som skal være i
front. Bjørn Kjos klarer både rollen som gründer og toppsjef meget bra.

Kjos kommer ut med 77 poeng av 100 mulige. Bare Olav Thon,
som er landets grand old gründer, har fått to poeng høyre. Einar Enger, sjefen
i NSB, fikk samme poengsum som Kjos.

Bjørn Kjos er bedre enn de fleste til å levere resultater,
kjøre omstillinger, fremme innovasjon og skape et positiv omdømme. Han har
sosial teft, kommer godt ut av det med folk, har integritet, er etisk bevisst
og motiverer sine medarbeidere. På disse kriteriene får han rundt åtte poeng.
Han får et halvt poeng mer med hensyn til å bruke makt når det er nødvendig. De
som scorer høyt her er ofte dårlige på å løse konflikter. Her får ikke Kjos mer
enn fem poeng. Det er hans svakeste side. Hans neste svakeste side er å
kommunisere internt slik at strategier forstås (6,5).

Bjørn Kjos fremstår som en av verdens hyggeligste menn,
smilende, jovial og inkluderende. Hans forretningstalent ligger like mye i
magen som i hodet. Han har teft for hva som bør gjøres, men ønsker ikke å låse
seg for tidlig. Han er smart og snartenkt. Han leder ikke som en general som
roper ut sine ordrer og peker ut retningen med sverdet hevet. Noen opplever at
midt opp i all den raushet som preger Kjos, preges han også av en viss
omtrentlighet. Han prater lett, smiler lurt, men noen lurer til tider på hva
han egentlig tenker. Det kan også gründere tillate seg. Denne form for ledelse
blir mer problematisk desto større virksomhet en leder.

Tro for all del ikke at Kjos er en leder som trekker seg
unna. Han er ikke lett å skubbe seg på. Han kan tenne på alle pluggene, sjarmen
kan byttes ut med sinne. Men det varer ikke lenge. Smilet trenger seg fort fram
igjen. Han vet hva han vil, og har krefter som en bjørn for å få gjennomført
det han har bestemt seg for.

Kjos snakker mye, men trenger ikke å teppebombe med
argumenter. Og han vet hvor han skal.

Det er driv og tempo der Kjos ferdes. Han er best når det
går fremover. Da kommer hans mange gode egenskaper til sin rett. Det spørs om
han kommer til å orke å bygge ned sitt kjære Norwegian dersom det skulle vise
seg å bli nødvendig. Da tar han heller av og svever inn i pensjonistenes og
forfatternes rekker.

Bjørn Kjos har bedre sosial teft enn de fleste toppledere
(8,5). Han er til å stole på og fremstår som en leder med stor integritet (8).
Kjos er også helt i toppen når det gjelder å levere resultater (8,5), drive
fram innovasjon (8) og gjennomføre omstillinger (8).

Kjos har vært jagerflyger. Han er også såpass sterk at han
kan håndtere kofferter, og så blid og serviceinnstilt at han ville klart seg
utmerket i innsjekkingen. Kjos kunne nesten klart det meste i Norwegian selv.
Det er gründerens fordel. I en startfase er man litt «potet». Kjos kan
delegere, men av og til glemmer han å holde fingrene fra det fatet han har
overlatt til andre lenger nede i organisasjonen. Da kan det oppstå konflikter
og uryddighet.

Når gründere lykkes, må de lære seg både å være til stede og
å holde seg unna. Utfordringen er å stole på – og vise et man mener det – at andre
etter hvert vet bedre enn en selv på stadig flere områder i en organisasjon som
vokser.