Skrekken for NRK

Nå vil de store medieaktørene tvinge NRK til ikke å spise av det nettfatet de vil leve av. Det spørs om de får politikerne med på å pålegge rikskringkasteren til å opptre mindre viril og potent i de nye mediene. 

NRK klarer seg utmerket i konkurransen med de andre TV og radiokanalene. Når NRK sammenligner seg med de lisens- eller statsfinansierte kanalene i andre land, fremstår de som vinner i klassen. NRK er opptatt av å beholde dagens lisensordning, men den står på langt mer ustøe føtter enn tidligere. Får vi en blå regjering etter valget i 2013, kan det bli endrede rammebetingelser for NRK. Da gjelder det å ha beina plassert også i den nye digitale verden.

TV2 har i årevis kritisert NRK for å skaffe seg sponsorinntekter ved å vise fram merkenavn på skjermen. Den kritikken har NRK tatt inn over seg. Når det gjelder tradisjonelle TV og radiosendinger, må de klare seg med de inntektene som lisensen gir, selv om lisensøkningen ikke er mer enn rundt det halve av det de trenger for å opprettholde dagens programtilbud. De må kutte neste år. Det er det ikke noen stor dramatikk i, for andre enn de ansatte som måtte bli direkte rammet.

Stans NRK

NRK har blitt en av de største aktørene på nett. Det har gitt de andre kommersielle nettaktørene den helt store skjelven. Mediebedriftenes Landsforbund, TV2, Edda Media, Schibsted, TV3 og P4s eier MTG, mener det nå er nødvendig å stanse NRKs vekst på nett og nye medier.

Det er Yr.no som NRK driver i samarbeid med Meteorologisk Institutt, som har fått de andre aktørene til å se rødt. Yr.no har vært en så stor suksess at det blir umulig for de andre aktørene å konkurrere eller starte opp værtjenester som man tar betalt for.

–        Vi har sett på denne galskapen lenge. Og alt tyder på at NRK for tiden beveger seg langt utover hva en statsfinansiert kringkaster skal være, sier konserndirektør i TV2, Rune Inderøy, til Dagens Næringsliv.

NRK på lesebrett

Medietilsynet har satt foten ned for at NRK får drive nettstedet ut.no i samarbeid med De norske Turistforening. Tilsynet mener et slikt samarbeid utgjør en fare for NRKs redaksjonelle uavhengighet og ikke-kommersielle status. En skulle tro NRK selv var i stand til å vokte sin egen redaksjonelle uavhengighet. Det er imidlertid relevant at tilsynet peker på at et utstrakt ”trafikksamarbeid” med diverse aktører utenfor NRK, kan bidra til at NRK får en sterkere kommersiell profil.

Prosjektleder Eirik Solheim i utviklingsavdelingen NRK Beta forteller til DN at NRK om ikke lenge vil lansere en Ipad-versjon. En dårligere nyhet kunne ikke de som nå roper høyt om at NRK må holdes bedre i sjakk, fått. Ikke engang på Ipad skal de få være i fred.

Rupert Murdoch

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas mener det er meningsløst å skulle henvise NRK til tradisjonell radio og TV. Han peker på at Rupert Murdoch angriper BBC på samme måten, men at det ikke fører fram.

–        Selvfølgelig griper lisensfinansiert virksomhet inn i konkurransen. Det er jo hele poenget. Lisensfinansieringen innebærer unntak fra konkurranselovgivningen i hele Europa som del av en nasjonal politikk for å gi publikum best mulig tilbud og mangfold, sier Bjerkaas til DN.

Problemet er at det er for mange aktører i de nye mediene. Mediehusene taper millioner på sin nettsatsing hvert eneste år. Nå håper de at det skal bli mulig å tjene penger på Ipad. De største pessimistene tror det blir enda verre for mange av aktørene i bransjen når lesebrettene brer om seg.

Det er klart det ville hjulpet på om alle NRKs unike brukere kunne blitt spredt ut over de andre nettstedene som sliter med å skaffe mange nok ”klikk” til at annonseinntektene dekker kostnadene. Det ville for eksempel gjort VGnett enda større, men det ville ikke ført til at nettstedet til Dagsavisen ville  økt tilsvarende. De store ville blitt enda sterkere.

Det er mulig for politikerne å trekke opp en grense for hvem NRK får samarbeide med. Da bør det ikke begrunnes med faren for at NRK skal svekke sin redaksjonelle uavhengighet, men med at man ikke ønsker NRK skal utnytte sin markedsposisjon til å bli for dominerende. Hvis NRK får fri tøyler, vil de kunne breie seg mer utover enn de gjør i dag. Det finnes flere organisasjoner som kan tenke seg et likende samarbeid med NRK som det Den norsk turistforening ser for seg.

Politikerne kan ikke legge ned forbud mot at NRK skal tilby en egen Ipad-versjon. Det ville være å låse en mediebedrift fast i gårsdagens teknologi. Det er jevngodt med på å gi beskjed om at man skal sette seg ned for å dø.