Kjos i indre strid

Det er konflikt mellom pilotene og Bjørn Kjos. Han er en godslig kommunikator, men han kan være drepende i forhandlinger. Nå har han virkelig bestemt seg for å gå i krigen.

Det er brudd i forhandlingen mellom pilotene og Norwegian. Nå må sannsynligvis Riksmeglingsmannen finne en løsning, hvis ikke vil pilotene gå til streik. Hvis dette hadde vært en konflikt som dreide seg om kroner og øre, hadde en garantert kommet til en løsning. Istedenfor dreier konflikten seg om det som for tiden er et av de mest omstridte prinsipper i norsk arbeidsliv, arbeidsgivers rett til å benytte arbeidstakere som ikke er fast ansatt. Ledelsen i Norwegian ønsker i større grad til å basere seg på vikarbyråer istedenfor fast ansatte.  Pilotforeningen i Norwegian har tent på alle pluggene og hevder Norwegian er i ferd med å nærme seg Ryanair forhatte personalpolitikk. Pilotene har vist at de mener alvor. De har sagt opp den kollektive avtalen de har. De siste ukene har de også nektet å arbeide overtid. Slik akter de å fortsette inntil Bjørn Kjos gir klar beskjed om at en  kursendring i den personalpolitikken har så langt har frontet.

Bjørn Kjos er blitt en av landets mest profilerte ledere. Han framstår som raus og uformell, som en bestefar som vil alle vel, med humor og selvironi, med et lurt smil og handlekraft til tusen. Kjos har selv vært flyger. Han framstår så pass serviceminded at han kunne bemannet enhver skranke. I tillegg er han jurist og kan saksbehandling og myndighetskontakt. Han er også sterk nok til at han  klarer å lempe kofferter. Kjos kjenner Norwegian som sin egen bukselomme. Han kunne drevet hele butikken selv.

Kjos er gründeren som også klarer å lede et selskap som vokser til en stor og komplisert organisasjon. Han har da også fått diverse priser for godt lederskap og han blir til stadighet tauet inn for å holde foredrag om «slik skal det ledes».  Det er en side ved Kjos som ikke må glemmes, og den var tydelig framme da vi i Ukeavisen Ledelse vurderte ham som toppsjef; Kjos er en beinhard forhandler. Han er en godslig kommunikator, men han er ikke god å være uenig med. Da kan han være drepende.

Denne uken ble det kjent at han har sendt en video på 12 minutter ut i det interne i systemet. Her sparer han ikke på konfekten.

–       Vi har hatt en del positiv omtale i media. Men vi har også hatt en del negative innspill. Og det er greit med stor takhøyde, men diskusjonene bør være internt. Det er så ødeleggende for oss når enkeltindivider går ut med høy profil mot det Norwegian står for og det vi gjør. Det skader oss alle, ikke bare den enkelte, sier Kjos.

Han burde vite at det er et umulig å kreve at en konflikt som har havnet på forhandlingsbordet til NHO og Pirat, skal holdes internt. Kjos vet at den slags konflikter havner i mediene. Nå ligger hele videoen åpent nett.  Det bør heller ikke overraske ham.

I videoen beskriver han personalpolitikken som en nøkkelfaktor til Norwegians suksess. De har vært spart for alle de konfliktene som har preget SAS.  Bjørn Kjos har med stolthet framholdt at «hos oss finner vi løsninger».

Nå er Norwegian blitt en global aktør. Da må vi operere på de premisser som gjelder, framholder Kjos. Og det dreier seg blant annet om å være varsom med for stor kostander knyttet til fast ansatte. Han vil ha fleksibilitet og evne til å tilpasse seg lønnsnivå og rammebetingelser som gjelder i de landene vi opererer i. Det nytter ikke å være en global aktør og forvente at alle skal ansettes på de lønns- og arbeidsvilkårene som gjelder i Norge.

Hvis vi ikke tilpasser oss, vil vi gå konkurs, sier Kjos rett ut. Han anslår at 80 prosent av flyselskapene vil forsvinne

– Jeg har ikke tenkt til å være blant de 80 prosentene som forsvinner. Norwegian skal være blant de 20 prosentene som overlever, sier Kjos og maner til samhold. Samtidig gjør han det tindrende klart at hvis alle skal være fast ansatt, vil Norwegian være blandt de 80 prosentene som forsvinner.

Det er et voldsomt press Bjørn Kjos legger på de ansatte. Når han kjørt så hardt ut, vil det også føre til splittelse innad. Det er pilotene dette først og fremst handler om. Hvis Bjørn Kjos vinner fram, vil det etter hvert føre til at stadig flere flygere blir leid inn. Det kan bli færre norske og flere utenlandske flygere. Eller må man ha fast ansatte norske flygere  for å fly Oslo-Bergen? Det er kanskje den slags kompromisser det kan være mulig å finne.

Bjørn Kjos er på krigsstien. Da er han ikke god å ha med å gjøre, det godslige smilet til tross. Norwegian er ikke tjukk i penger. De satser dristig på vekst og kjøp av nye fly. Norwegian tåler ikke langvarig streik. Men Kjos er like sikker på at de i alle fall ikke tåler pilotenes krav.

Før pilotene våger å streike, bør de nøye vurdere hva Bjørn Kjos kan finne på. Selv om han smiler når han rasler med sablene, har han en Margareth Thatcher-side som vil bli tydelig om han mener de står overfor en konflikt som går på livet løst.

NHO vil nok gi Norwegian maksimal støtte. De har ingen ting i mot å få løftet fram i opinionen at man ikke kan være en global aktør med norske lønninger og arbeidsbetingelser. Det burde folk forstå.