Den «Korsvoldske kultur»

Toppsjef nummer to i Orkla som får sparken, Torkild Nordberg, flesker til med å anklage Åge Korsvold for å bringe inn en ukultur i Orkla. Det er et åpent spørsmål om Korsvold vil lykkes som ryddegutt,

Det er uhyre sjelden at en toppsjef som får sparken svarer med å angripe styret eller den sjefen som  gir en sparken. En inngår gjerne en sluttavtale der en forplikter seg til ikke å kommentere saken offentlig og blir enige om en felles pressemelding der den som sluttet blir takket for god innsats.  Direktøren i Orkla Brands, Torkild Nordberg, fikk i går beskjed om at han måtte slutte. Han gidder ikke være med på spillet. «Dette finner jeg meg ikke i», sier han til Aftenposten i dag – og går rett i strupen på Åge Korsvold som fungerer som konsernsjef etter at Bjørn Wiggen fikk sparken på mandag.

Det er neppe lurt med tanke på egen karriere å lange ut mot sin arbeidsgiver når en må slutte. Det blåser Norberg i. For ham er det viktigere å få sagt fra.  

På vei ut

Lørdag kunne Dagens Næringsliv fortelle at Wiggen var på vei ut av Orkla, at Korsvold skulle inn og at det også kunne bli aktuelt å skifte ut Torkild Nordberg. Han ble først helt satt ut av å kunne lese om sin egen avgang i avisen. Deretter valgte han å tro det var løse rykter. Men da Bjørn Wiggen fikk sparken mandag formiddag, forsto han at det var alvor. Han konstaterte at Åge Korsvold som tiltrådte mandag ikke tok kontakt for å avkrefte ryktene. Etter at han i går klokken åtte presenterte resultatene for Orkla Brands og kommenterte selskapets videre planer, ba han om et møte med Korsvold. Han ville vite om det som sto i DN medførte riktighet. Det ble et kort møte. Korsvold sa han ville komme tilbake raskt. En time seinere, klokken 11, fikk han beskjed om at han kunne starte med å rydde seg ut av kontoret.

Han fikk ingen begrunnelse. DN kunne imidlertid på lørdag fortelle at forholdet mellom Wiggen og Nordberg hadde vært anstrengt. Han skal ha etterlyst flere initiativ fra Nordberg.  Wiggen skal i helgen ha fått tilbud om å overta Nordbergs jobb. Han sa mandag at han ikke var interessert i å overta mer underordnet stilling i Orkla.

Det er pinlig at et av landets største selskaper roter det til for seg selv på denne måten. Lekkasjene til pressen er ingen unnskyldning. Det er et sykdomstegn for et selskap når sentrale personer lekker den slags sensitive opplysninger. Det er ikke første gangen det skjer i Orkla. DN fikk for eksempel i sin tid fatt i styrets skriftlige evaluering av Finn Jebsen som gikk av som konsernsjef i 2005.

«Det var synd»

Styreleder Stein Erik Hagen sier til Aftenposten at «det er synd at det er blitt på denne måten». Han sier han var utenbys og ikke visste at Nordberg hadde fått sparken. Det er nesten som han toer sine hender. Det er klart Hagen visste hva som skulle skje. Han leser da DN.

Hagen sier han ikke er bekymret for at Orkla i løpet av tre dager har kvittet seg med de to lederne som har størst erfaring fra merkevaresiden. Wiggen og Nordberg har til sammen over 50 års erfaring fra merkevaresiden i Orkla.

Åge Kosvold uttalte mandag at han vil endre kulturen i Orkla. Hva den «Korsvoldske kultur» går ut på i forhold til den kulturen som preger Orkla i dag, sier han ikke mye om. I følge Torkild Norberg er han i ferd med å bringe inn en ukultur i Orkla. Kulturendringer tar gjerne tid. Det er ikke noe midlertidige konsernsjefer bør snakke alt for høyt om.

Bjørn Wiggen og Torkild Nordberg har mange støttespillere i Orkla.  Noen av dem er nok provosert over det som nå skjer i selskapet. En risikerer at andre nøkkelpersoner sier takk for seg fordi de ikke kan godta den måten styre og konsernledelse opptrer på. På en annen siden er organisasjoner ganske tilpasningsdyktige etter at sjefer forsvinner. Nye sjefer kommer på plass og den daglige drift tar oppmerksomheten. Likevel er det en fare for at det oppstår en ulmende uro i organisasjoner som utsettes for endringsprosesser som blir dårlig styrt.

Åge Korsvold er satt inn for å rydde opp. Det er langt fra sikkert det blir vellykket. Orkla har vinglet når det gjelder strategi. Den nye strategien går ut på at en skal selge unna all i industri og konsentrere seg om merkevarer. Stein Erik Hagen sa han gjerne ville kjøpe nye merkevarer for inntil 10 milliarder. Nå sier Korsvold at han ikke vil bruke tid på å jakte store oppkjøp. Jobben hans er å gjøre Orkla til et rent merkevareselskap. Når den jobben er gjort, kan det være store internasjonale aktører legger inn et bud som Stein Erik Hagen ikke kan si nei til.