A-media stykkevis og delt

LO og Telenor kommer til å velge den løsning for A-media som gir dem mest mulig penger i kassa. Sannsynligvis er det å selge konsernet stykkevis og delt til høystbydende for hver enkelt avis.

LO gikk med underskudd i fjor. Det er årevis siden det skjedde. Grunnen var at LO måtte ta sin del av tapet i A-media hvor de er hovedeier sammen med Telenor. Tidligere LO-leder og styremedlem i A-media, Roar Flåthen, har nok fått en temmelig klar melding om å sørge for at det ikke skjer igjen. Det betyr at LO må selge seg ned eller selge seg ut. For det er ulvetider i mediebransjen og nye underskudd kan melde seg.

I sin tid hadde LO en ideologisk begrunnelse for å være eier i A-pressen som selskapet het i mange år, skulle være en motvekt til den borgerlige pressen. Men ledelsen i A-pressen fikk det for seg at medieutviklingen krevde at en ble større og sterkere, som en motvekt mot Schibsted. Det endte med at de kjøpte de borgerlige avisene i Edda, tidligere Orkla Media. Dermed oppsto A-media med ambisjoner og store muskler, men også mye gjeld.

Papir er basis

Basisen for A-media er papiraviser. En del av den gjør det riktignok bra på nett, men selskapet har ingen digitale pengemaskiner. Opplaget for papiravisene faller, men det som er mest ille er at Google og Facebook stikker av med store deler av annonseinntektene. A-media har innført brukerbetaling på nett, men disse inntektene er langt fra store nok til å kompensere for bortfallet av abonnenter på papir. Amedia er i gang med å legge om til en sterkere satsing på digitale utgaver. Det er usikkert om de noen gang vil få tilfredsstillende lønnsomhet i sin digitale avisøkonomi.

Noen aviser i A-media er godt posisjonert og vil klare seg. I andre aviser ser de mørkt på situasjonen. A-media har alt begynt å selge unna virksomheter som de ikke definerer som kjernevirksomhet. Det gir pluss i regnskapene. Det trenger de, for de kan ikke gå med underskudd når de har så pass mye gjeld som skal betales.

Et eierskifte kan bli positivt for flere av avisene i Amedia. Alt er bedre enn dagens situasjon med eiere som er på vei ut

Telenor har for lengst gjort det klart at de ikke har interesse av å eie en rekke lokalaviser rundt om i landet. De har vært tålmodige og gitt ledelsen i A-media tid til å komme opp med bærekraftige strategier og løsninger. Nå er tålmodigheten slutt. LO og Telenor er enige om å finne nye eiere.

Drømmen er at det dukker opp en aktør som vil overta alle avisene og betale en fornuftig pris for selskapet. Det er vanskelig å si hva A-media er verd. Rundt en milliard sier noen. Andre sier LO og Telenor ikke kan vente å få noe i nærheten av dette.

Først vil Telenor og LO sjekke ut om det finnes noen som vil overta hele selskapet. Det er lite trolig at det finnes en aktør som vil overta hele A-melia.

Stykke opp selskapet

Det er ved å stykke opp selskapet de vil oppnå høyest pris.  Det er mange som sikler etter å få kloa i en A-mediaavis. Polaris har penger og vil kunne ta ut synergier ved å få en flokk aviser i Midt-Norge langt inn i folden. Agderposten er interessert i aviser på Sørlandet. Dagsavisen tar gjerne over Bergensavisen og noen til. Avisinvestor Odd Reidar Øye er interessert i enkeltaviser.

Det vil også være lokale eiere som gjerne tar over bygda eller byens lokalavis, ikke fordi de tror aviser er god butikk lenger, men fordi de ønsker at lokalavisen skal bestå. Lykken for en lokalavis i dag er å ha rik eier som er opptatt av avisens ve og vel, ikke avkastning. Det finnes nok noen slik rundt om i landet.

Et eierskifte kan bli positivt for flere av avisene i Amedia. Alt er bedre enn dagens situasjon med eiere som er på vei ut. Så det er i alle interesse at det jobbes så raskt som mulig for å skaffe avisene i Amedia nye eiere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *