Exit Korsvold

Åge Korsvold er ferdig med jobben i Orkla. Han har varslet styret at han vil gå av 30 april. Ingen bombe. Han ble satt på for å få gjort det styret mente måtte gjøres og som de syntes forgjengeren Bjørn Wiggen ikke fikk dreisen på, å få omdannet Orkla til et merkevarekonsern. Korsvold har solgt unna industrivirksomhet og avviklet ledere på løpende bånd.

– Jeg vil takke Åge Korsvold for den ekstraordinære innsatsen og kraften han har tilført Orkla i forbindelse med omstillingsprosessen. Korsvold har fullført den krevende og nødvendige restruktureringen i tråd med selskapets strategi. Konsernet er nå i en fase der merkevarevirksomheten vil være i fokus, sier styreleder og hovedaksjonær Stein Erik Hagen.

Det eneste Korsvold ikke har rukket er å levere resultater på godt gammelt Orkla-nivå. Nå er det meningen Orkla skal tjene penger. Men noen tviler. Noen lurer også på hva Stein Erik Hagen vil gjøre dersom en av de internasjonale merkevaregigantene gjerne vil ha Orkla-merkevarene i sin portefølje. Hagen solgte tidligere sitt livsverk Rimi. Det er pengene som teller. Legges det tilstrekkelig mange milliarder på bordet, er nok Hagen klar for et salg. Alternativet er å bevise at den strategi han har ivret gir den lønnsomhet som eierne forventer.

 

Publisert i Vårt Land 2016.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *