Kjos slipper ikke spakene

«Alt er til salgs om bare prisen er riktig», svarer Bjørn Kjos på spørsmål om Norwegian er til salgs. Slik svarer alle som representerer aksjeeiere. Et aksjeselskap er nærmest per definisjon til salgs om prisen på aksjene er høy nok.

Kjos mener nok det han sier. Samtidig mener han det ikke. Han sier i alle fall til Dagens Næringsliv i dag at Norwegian ikke har noe behov for en ny partner. For selv om konkurransen i flybransjen er steinhard, drivstoffprisen har steget og Norwegian står i gjeld til langt opp etter ørene, er ikke Kjos bekymret. Han er optimist og tror på økt lønnsomhet framover.

Selskapet har hentet inn rundt en milliard i egenkapital i år. DNB Markets mener de vil trenge to milliarder i økt egenkapital i løpet av det kommende året. Det tror ikke Kjos. Han er heller ikke bekymret for den høye gjelden så lenge de klarer å betjene den.

– I dag er det nesten gratis å låne penger til å kjøpe fly. Det ville vært dumt om vi ikke kjøpte nye fly da, sier Kjos.

Slik har han bygget opp selskapet. Han har utnyttet mulighetene og skaffet finansiering for fly som skal gi god lønnsomhet etter hvert.

Gjelden er nå på rundt 25 milliarder kroner. De to siste kvartalene har selskapet gått med et par milliarder i underskudd. Slik kan det ikke fortsette. Det vil det heller ikke, ifølge Kjos. Den vekstfasen de har lagt opp til, når toppen i sommer. Nå skal det bli pluss på driften.

Kjos har tatt stor risiko. Det har vært mange kriser i løpet av de 15 årene han har sittet ved spakene, men de har klart å løse krisene og løpt videre i tråd med sin strategi for vekst og ekspansjon.

International Airlines Group, som blant annet eier British Airways, har kjøpt 4,6 prosent av selskapet. Styret har allerede avvist et bud fra IAG fordi prisen var for lav. Før helgen ble det kjent at også Lufthansa har vist interesse for selskapet. Med to interessenter skulle en tro at Norwegian var i en drømmeposisjon. Men det blir neppe en budkrig slik noen av eierne sannsynligvis ønsker seg.

Kjos har imidlertid vist at han makter å lede selskapet i sterk vekst. Det han har fått til er unikt.

Hvis Lufthansa skulle kjøpe Norwegian, er det stor fare for at selskapet vil bli integrert i Eurowings som Lufthansa vil bygge ut til en stor aktør i lavprismarkedet. Da vil Norwegian som driftsenhet og merkenavn forsvinne. Bjørn Kjos liker neppe tanken på at livsverket hans skal demonteres og inngå i en større enhet. De andre aksjonærene er ventelig mer opptatt av cash enn Kjos er. Kjos vil fly Norwegian lengst mulig. Å selge nå, er for Kjos som å gi seg før sisterunden.

Hvis Kjos kan sannsynliggjøre at Norwegian kommer til å klare seg godt og levere milliardresultater framover, er det mulig Norwegian kunne fått en ny kapitalsterk eier med på laget.

Bjørn Kjos er 71 år gammel. Han gir ingen signaler om at han har tenkt å trekke seg tilbake. For sin egen del synes han ikke at tiden er inne for å gi seg. Han hører de som sier at det kommer en tid da en gründer bør overlate plassen i førersetet til en som kan ta selskapet videre. Ut fra en slik tenkning skulle Kjos ha sluppet til noen andre for lenge siden. Kjos har imidlertid vist at han makter å lede selskapet i sterk vekst. Det han har fått til er unikt.

Selv om konkurransen innen flyfart er knallhard og det skjer en konsolidering i bransjen, er det ikke en livslov at et selskap som er betydelig mindre enn Lufthansa og Ryanair ikke kan klare seg godt. Drømmen for Kjos er å levere så gode resultater at ingen vil kjøpe selskapet. Det kan nok de andre eierne leve med, om bare utbyttet er godt nok.

Bjørn Kjos og Bjørn Kise eier sammen om lag 27 prosent av Norwegian. Det har gitt dem rimelig god kontroll. Kise har sørget for å velge seg selv til medlem av valgkomiteen og sørget for at valgkomiteen har foreslått ham som medlem av styret.

Bjørn Kjos er ikke bare en kald fisk. Han er også en lur strateg.

Som en av de sentrale eierne i Norwegian har DNB nå vunnet frem med et krav om at Norwegians styreleder ikke automatisk skal lede valgkomiteen. Dette kan bety at Kise på årets eller neste års generalforsamling ikke velges inn i styret. Hvis Kise ikke er i styret, vil posisjonen til Kjos bli mer usikker.

Hvis Bjørn Kjos har kontroll på den finansielle situasjonen og begynner å levere positive resultater, vil Kjos fortsette. Norwegian er ikke tjent med et skifte i ledelsen nå. Det Norwegian trenger er stabilitet. Da vil også aksjekursen falle i et naturlig leie framfor å bevege seg opp og ned som følge om rykter om oppkjøp.

Bjørn Kjos er ikke bare en kald fisk. Han er også en lur strateg. Kreditorene ser at han driver et selskap som er attraktivt for oppkjøpere. Kjos gjør seg kostbar. Slik signaliserer han at de som skal få kloa i Norwegian, må legge en pen haug med milliarder på bordet. Og han lover at gjelden ikke skal øke vesentlig. Det er resultatene som skal øke. Det bidrar til forventinger i markedet og til at aksjekursen kan stige ytterligere. Det er langt viktigere for Norwegian at aksjekursen avspeiler resultater i stedet for oppkjøpsrykter. Det er utfordringen for Kjos framover.