LEDER: En tåke av uforstand har utvilsomt senket seg over de to sjefene i Tine, styreleder Jostein Frøyland og administrerende direktør Jan Ove Holmen. Selv barn forstår at det ikke nytter å forsvare seg med at det var «de andre som begynte» og at de dessuten lyver, skriver redaktør Magne Lerø.
En tåke av uforstand har utvilsomt senket seg over de to sjefene i Tine, styreleder Jostein Frøyland og administrerende direktør Jan Ove Holmen. Mandag sa Frøyland at moderniseringsminister Morten Meyer (H) «beint ut lyver». Men Meyer går ikke tilbake på et eneste ord av det han har sagt, og mener det er særdeles alvorlig dersom et selskap som baserer seg på subsidier fra skattebetalerne, misbruker sin markedsmakt.
I går påsto Jon Ove Holmen at det ikke var Tine som hadde foreslått at man skulle gi ekstra rabatter for å bli kvitt Synnøve Finden-produkter i ICA-hyllene. Det var ICA som hadde bedt om å få et tilbud basert på enerett for Tine. ICA tilbakeviser at de har tatt et slikt initiativ.
– Det er som vi sier, for alle kan stole på at vi i TINE snakker sant, sa Holmen på Dagsrevyen i går.
Frøyland og Holmen forsøker fortvilet å snakke seg ut av den tillitskrisen Tine har havnet i, men virkningen blir den motsatte. Når Holmen forsøker å forsvare seg med at det var «han andre som begynte», vet selv barn at den slags unnskyldninger er særdeles tynne. Jan Ove Holmens opptreden er ikke egnet til annet enn å rote det enda mer til for ham selv og det selskapet han leder. Enten får Holmen forsvare det Tine har gjort og si at «slik er det å drive i dagligvarebransjen» eller så får han beklage og si at «dette skal vi slutte med». Istedenfor traver Holmen rundt og sørger for stadig nye belastende medieoppslag om Tine. I dag kan VG fortelle at to av tre av befolkningen har fått mindre tillit til Tine og at annen hver av oss vil velge bort Tine-varer i butikken. Frøyland og Holmen ønsker å forhindre at Tine taper mer tillit, men effekten av det de holder på med er det stikk motsatte.
I dag skal Holmen ta stilling til om det som har skjedd skal føre til at noen i Tine mister jobben. Han understreker at han har ansvaret for alt som skjer i Tine, men at han ikke kan ha kontroll på feilvurderinger.
Det forstår vi, men det avgjørende for en konsernsjef er hvordan han taker en situasjon som den Tine har havnet oppi. Så langt har både styrelederen og konsernsjefen taklet det meget dårlig. Hvis de fortsetter den kursen de så langt har fulgt, vil det ende med at de begge må trekke seg.
Nå venter vi på at Holmen skal rydde opp, hvis det er noe å rydde opp i. Eller så er det slik det er i dagligvarebransjen, at man betaler for å bli kvitt en konkurrent, eller sagt på en litt penere måte, man betaler ekstra for å få enerett.