De mangler både folkeskikk og dømmekraft i MMI og Dagbladet når de spør folk om de kan tenke seg å være utro med kronprinsessen. Er det rart det går elendig med Dagbladet? De må lage en avis med mindre fjas skal de klare seg, skriver redaktør Magne Lerø.
Ifølge VG har analysebyrået MMI brukt Mette Marit i en sexmåling. 500 nordmenn er spurt om de kan tenke seg kronprinsessen som elskerinne eller mor til sine barn. Det er mulig også å krysse av for likestillingsminister Karita Bekkemellem og skuespiller Maria Bonnevie. Kvinnene kan velge blant annet mellom Jonas Gahr Støre, Erik Torstvedt eller Hank von Helvete, vokalist i Turboneger.
Ellers får man spørsmål om familie, eldreomsorg og arbeidsliv. Det slenges også på et spørsmål om man har hatt sex med sjefen.
Ifølge VG er det Dagbladet som står bak undersøkelsen. Konstituert redaktør Lars Helle er imidlertid taus som en østers.
VG har fått reaksjoner fra folk som har reagert på spørsmålene de er blitt bedt om å svare på. Konsulent Håkon Kavli i MMI, som er ansvarlig for undersøkelsen, sier han tar signalene om at spørsmål om elsker/elskerinner kan virke provoserende for noen.
At er seriøst firma som MMI lar seg bruke til slikt tøys, er beklagelig. Det er på tide å gjøre opprør mot alle markedsundersøkelsene som gjennomføres for tiden. Det blir for mye dumt det spørres om. Denne undersøkelsen viser også at man både i MMI og Dagbladet mangler folkeskikk og er blottet for takt og tone. Dette er regelrett misbruk av kjendiser. Og det er direkte usmakelig at både likestillingsministeren og kronprinsessen trekker i en slik sammenheng.
Det er trist at Dagbladet har sunket ned på et slikt nivå. I kampen for å selge flere aviser, vil de nå vite hvilke menn og kviner som har sterkest sexappell. Her skal ikke engang de kongelige spares. Hvis Mette Marit scorer høyt, betyr det at hun må opptre ofte i spaltene med tekst og bilde som skaper assosiasjoner til mulig elskerinne. Eller så er det Maria Bonnevie som skal brettes ut som særdeles sexy. Eller Celina Midelfart.
Når Dagbladet via markedsundersøkelser forsøker å grave seg inn i folks «hemmelige tanker og lyster», forteller det også noe om hvorfor avisen har problemer med profil og image. Vi forstår godt journalistene som ønsker seg tilbake til røttene og de gode gamle dager da Dagbladet var de intellektuelle og reflektertes avis. Det spørs om det er mulig å ta tilbake den posisjonen for en løssalgsavis. Det virker som om Dagbladet ser seg tvunget til å fylle godt opp i spaltene med fjas og lettvintheter. Hvem det skal fjases mest med, er de i tvil om. De må spørre folket.
Dagbladet burde laget en avis de var stolte av og har tro på. Ikke en avis som baserer seg på at de til enhver tid har oversikt over hva som rører seg i folks tankeliv på relativt primitivt nivå.