Orkla-kapitalisten Hagen

Helt siden han var rundt tyve år har Stein Erik Hagen innrettet seg etter at det er makten og pengene som teller, ikke fagre ord og prinsipper. Derfor solgte han Orkla Media ut av landet. Det er dog for drøyt, som Kåre Willoch mener, at han har handlet uetisk, skriver redaktør Magne Lerø.

Stein Erik Hagen har forsøkt å skape et inntrykk av at han helst ville drive Orkla Media videre. Han antydet til og med at det kunne bli aktuelt å kjøpe Dagbladet. Det var ikke måte på hvor viktig det var for han å finne en norsk eierløsning, sa Hagen. I går vedtok styret i Orkla å selge Orkla Media til Mecom. Store deler av de ansatte i Orkla Media mener det er en katastrofe. Flere hevder at de er blitt holdt for narr og lurt trill rundt av Stein Erik Hagen. Til Dagbladet i dag hevder det at Hagen på et lukket møte ga et løfte om at han i alle fall ikke skulle selge til Mecom. For de ansatte var det avgjørende for at de støttet ham som styreleder i Orkla.

Det politiske Norge beklager også salget til Mecom. Nesten alle som kan krype eller gå innen media-Norge er bekymret for hva dette kan føre til. Eieren av Mecom, David Montgomery, har et særdeles dårlig rykte på seg som aviseier. De ansatte frykter det blir oppsigelser over en lav sko og at han vil omgjøre solide, trauste norske lokalaviser til tabloider lettvekter fulle av lokalt, Se og Hør- aktig tull og fjas. Så ille kan det bli at det kommer til å stå om norske aviser sjel, mener enkelte.

Det var da voldsomt hvor mye ugang man får seg til å tro at en utlending av Montgomerys type kan stelle i stand.

Noen undrer seg over at Stein Erik Hagen kan få seg til å selge til Mecom, han som er så opptatt av å framstå som en samfunnsbygger og langsiktig industrieier. Det er ord. I praksis gjør han det stikk motsatte. Han har solgt sine egne Rimi-butikker til svensker og nederlendere. For to år siden støttet han salget av Orklas bryggerivirksomhet til danske Carlsberg, og nå går også Orkla Media ut av landet. Hagen velger det som gir mest penger i kassen. Han er som kapitalister flest. Så lenge det er økonomisk mest lønnsomt, er man en langsiktig eier. Hvis potensialet for inntjening ikke er godt nok på sikt, selger man. Og man selger til den som betaler mest, uavhengig av nasjonalitet.

– Det var ikke noe norsk alternativ, sier Hagen. Det ville han så gjerne, så gjerne det skulle vært. Ord.

Visst var det norske alternativ. Men de ville ikke betale like mye som Mecom. Så enkelt er det. Man selger til den som byr mest. Slik har Hagen alltid tenkt. Jens Orkla er som selskaper flest. De styres av eier som forventer størst mulig avkastning.

Kåre Willoch er i mot salget fordi det kan gi utenlandsk innflytelse over meningsdannelsen i Norge. Det er omtrent som å høre Russlands Vladimir Putin. Derfor har han tatt nakketak på russiske medier.

Da svenske Bonnier overtok Cappelen, var det ikke måte på hvor bekymret enkelte var for den utarming dette kunne føre til i forhold til norske kulturtradisjoner. Cappelen er blitt et av vår ledende skjønnlitterære forlag. Og det kommer neppe til å bli vanskeligere tider for norske kulturtradisjoner fordi om danske Egmont via Damm ekspandere sterkt både innen forlag og bokhandlerdrift.

Når Schibsted, Orkla og A-pressen etter hvert driver en omfattende virksomhet utenfor landets grenser, kommer vi til å overleve med at utlendinger kommer inn på eiersiden i norske aviser.

Det er ikke det at de er utlendinger som er problemet. Det kan være at David Montgomery lager problemer. Det får tiden vise.

For et par uker siden skrev Kåre Willoch en kronikk i Aftenposten der han hevdet at det vil være uetisk å selge Orkla media ut av landet til høystbydende. Slik kan ikke et børsnotert selskap se på det. Jens P. Heyerdahl vill sannsynligvis ikke solgt Orkla Media ut av landet slik det nå skjer. Han var opptatt av langsiktighet. Schibsteds største eier, Tinius Nagell Erichsen, vil heller ikke solgt til høystbydende. Schibsted kan imidlertid finne på selge eierandelen sin i TV 2. De vil selge til den som byr mest.

Mye kan skje med Orkla Medier framover. Det kan bli skikkelig ille sett fra et norsk, demokratisk publisistisk ståsted hvis de som advarer mot David Montgomery har rett. Det kan også være at Orkla-avisen ikke vil merke nevneverdig av at de har fått en ny eier.

Lederen for Orkla Media, Bjørn Wiggen, skal forsette som toppsjef. Vi får da inderlig håpe at ikke David Montgomery omskaper ham til en hensynsløs kostnadskutter som skalter og valter med redaktører og ansatte i jakten på superprofitt.