Norwegian-Kjos i streik?

Av å høre på Bjørn Kjos kan en få inntrykk av at det er nummeret før himmelen i Norwegian. Nå rasler de ansatte med sablene fordi de mener Norwegian vil spare penger ved å bruke lærlinger. Hva er problemet med det, skriver redaktør Magne Lerø.

Et utall ganger har vi lest i avisene om uro, trusler om streik og streik i SAS. Hver gang, vi overdriver litt, får sjefen for Norwegian, Bjørn Kjos, spørsmålet om hvordan det står til hos dem. Når det er riktig ille for SAS, og det blir Tv-debatt av det, er Bjørn Kjos fast inventar i panelet. Smilende og overbevisende, men egentlig ikke hoverende, legger Kjos ut om hvordan de har det i hans kjære Norwegian, om medeierskap, viktighetene av å være på parti med de ansatte, ta felles løfte, om hvor bra det går og om ambisiøse planer framover. Og vi unner ham suksessen. Det er godt gjort å slå seg fram i konkurranse med SAS og diverse billigflyselskaper. De har vært stupet nær flere ganger.

På første side i Aftenposten i dag kan vi lese at Norwegian er truet av streik. Det vi, etter å ha hørt på Kjos har fått inntrykk av nærmest er utenkelig, kan komme til å skje. Striden står om lærlinger som i følge utnyttes som sterkt underbetalt arbeidskreft, i følge Turid Svendsen, som er forhandlingsleder i Parat.

Lærlingefagene innen reiseliv og service var i ferd med å dø ut i Oslo og Akershus. Det siste året har Norwegian tatt inn 84 læringer. De får 7500 kroner i lønn det første året og 9000 det andre året. På to år skal de gjennomgå syv moduler med opplæring. Lærlingene må være over 20 år. 11 av læringene har sluttet. Aftenposten har snakket med fire lærlinger som bekrefter at de i praksis jobber som andre ansatte i kabinene og at den opplæringen det er snakk om, stadig blir utsatt.

Personaldirektør Gunnar Martinsen innrømmer at det er blitt mye flyving på lærlingene i sommer på grunn av sterk økning i flyselskapets tilbud. Direktør Odd Jørgen Steen i Fagopplæringen i Akershus mener Norwegian har et godt opplegg og mener det ikke er grunnlag for å kritisere selskapet.

Bjørn Kjos sier han er veldig overrakset over kritikken. Å hevde at Norwegian bruker lærlinger for å holde kostnadene nede, mener han er en løs påstand. Turid Svendsen sier hun har tatt vare på et intervju Kjos har gitt til Nettavisen der han bekrefter at lærlinger gir lavere kostnader.

Det skulle det ikke være særlig grunn for Kjos til å benekte. Hans egen personalsjef sier jo rett ut at lærlingene har vært gode å ha i en tid der Norwegian ekspanderer raskt. Norwegian får dessuten 2000 kr i måneden fra staten for å ta inn lærlinger.

Denne ordningen er jo ment som en «vinn, vinn» for alle. Unge som vil jobbe innen reiseliv og service, får fagbrev på det. Myndighetene sørger for kvalifiserte arbeidskraft til sektoren. Og Norwegian skaffer seg billig arbeidskraft. Bjørn Kjos trenger ikke forsøke å framstille det som om lille Norwegian, som kjemper som en løve for å sikre stabil lønnsomhet, i pur idealisme har påtatt seg en samfunnsoppgave ved å ta inn læringer. Det er helt greit å skaffe seg arbeidskraft til lav pris. Turid Svendsen og de ansatte i Parat bør være lykkelige over at de har en ledelse i Norwegian som er kreative når det gjelder å holde kostnadene nede.

Det må vær en forutsetning av lærlingene får det antallet undervisningstimer som er forutsatt. Man må selvsagt diskutere om 7500 kroner i måneden er en rimelig lønn for en lærling. Bjørn Kjos faller ikke i staver om forhandlingene ender med at han må betal lærlingene 10 000 kroner i måneden. Hva om Parat også krever at lærlingene skal bli undervist et bestemt antall timer av Bjørn Kjos i flybransjens kår og finurligheter. Kjos tar den.

Dette greier de å orden opp i i Norwegian. Men Bjørn Kjos må ikke gå rundt å late som om alt er nummeret før himmelen i Norwegian. Han må huske at tiden er inne for de ansatte til å kreve noe av de han har tenkt å gi til aksjonærene.

At de ansatte ser seg tjent med å kjøre ut med trussel om streik i en slik sak, overrasker oss. Bjørn Kjos og de ansatte i Norwegian er tjent med at de ordner opp i slike forhold internt. Dette er ikke noe å lage streik på.