Hildrum dropper Kanal 24

TV 2 leverer såpass dårlige driftsresultater for tiden at de ikke har råd til å holde seg med en radiokanal som taper penger, selv om den er aldri så mye en del av en ønskelig langsiktig strategi, skriver redaktør Magne Lerø.

TV 2 tåler ikke lenger de store underskuddene i Kanal 24. Kanalen er til salgs. I verste fall kan kanalen bli lagt ned og konsesjonen levert tilbake til Kulturdepartementet.

Det er forståelig at sjefen for Kanal 24, Jan Erik Pedersen, i dag sier til VG at han er lei usikkerheten og at de ansatte er frustrert. Men de har ikke noen grunn til å klage på TV 2. De kom inn da de opprinnelige eierne innså at de ikke ville klare å drive kanalen alene. Ved årsskiftet overtok TV 2 alle aksjene i selskapet. Siden oppstarten i 2003 har kanalen akkumulert et underskudd på 370 millioner kroner. Ingen kan komme og si at eierne ikke har villet satse. De ansatte i Kanal 24 må finne seg i at nåværende eier stiller spørsmål ved om man skal satse mer.Kanal 24 passer som hånd i hanske til Kåre Valebrokks visjoner for TV 2. Han har utviklet TV 2 til et fullassortert medieselskap, med unntak av papiraviser. Gjennom Nettavisen har de fått en brukbar posisjon på nett. Men på radiofronten har de ikke lykkes. Det har riktignok gått fremover med Kanal 24 de siste to årene. Andelen av dem som lytter på kommersiell radio har økt fra 12,3 til 18,8 prosent fra januar til august i år – og underskuddene er blitt mindre.Jan Erik Pedersen lover betraktelig bedre resultater neste år, hvis de klarer å stabilisere seg på det nivået de er på nå. Det er sannsynligvis ikke godt nok for TV 2. Da TV 2 la fram halvårsresultatet i år, sto det bare en million i pluss på bunnlinja. I samme periode i fjor ble det 44 millioner i pluss. Når man ikke tjener penger, har man ikke råd til å være så langsiktig som man kunne vært – dersom resultatene hadde vært bedre. TV 2 står overfor store omstillinger knyttet til det digitale bakkenettet, oppløsning av kanalstrukturen, nedgangen i seertall og at konsesjonen går ut i 2009. I denne situasjonen oppleves Kanal 24 som en sekk i tyngste laget. TV 2 har rett og slett ikke råd til å tape mer penger på Kanal 24. For TV 2 er spørsmålet om de kan levere bedre resultater dersom de kvitter seg med tapene knyttet til Kanal 24. Det kan være de heller skal bruke de millionene de får ved å selge Kanal 24 på andre prosjekter. Hvis de selger Kanal 24, må de bokføre et smertelig tap. Men det nytter ikke å se seg tilbake i business. Spist er spist. Tapt er tapt. Kanal 24 er i støtet. De tar markedsleder fra P4. Det kan være riktig tidspunkt å selge på. Det er mye verre å få solgt en kanal som er i ferd med å dø fordi markedet vender tommelen ned. Når salg av Kanal 24 nå er satt på dagsordenen, kan det også ha sammenheng med at Alf Hildrum vil gå for en annen strategi. Det virker ikke som om han er like opptatt av å bygge  mediehus som Kåre Valebrokk var. Tv og nett konverterer til en plattform. Her må TV 2 være solid til stede med sin merkevare. Det er viktigere enn å drive Nettavisen og Kanal 24 som i dag.Det er synergier mellom tv og radio, men det hjelper ikke dersom det ikke blir penger i kassen av det etter fire års drift. Da er ikke synergiene store nok.Hvem kan tenkes å ville kjøpe Kanal 24? VG? VG eies av Schibsted, som har solgt seg ut av TV 2. Delvis ble de presset ut fordi A-pressen og Egmont inngikk en allianse. Men TV 2 har gjort det klart at de ikke synes det er så interessant å satse på tv-kanaler. Tv på nett har de imidlertid tro på – i alle fall i VG. Det kan være de kan få tatt ut større synergier mellom VG og Kanal 24 enn det er mellom TV 2 og Kanal 24. De er lett på foten i VG. De er rimelig kjappe av seg i radio også. Men om de to sammen kan løpe så fort og jobbe så smart at det blir blå tall i Kanal 24, aner vi ikke.