Nå får næringsminister Sylvia Brustad og DNB Nor-sjef Rune Bjerke komme på banen. Vi kan ikke godta at statens egen bank ser ut til å la lurt milliarder fra norske småsparere, skriver redaktør Magne Lerø.
De som har kjøpt garanterte spareprodukter fra DNB NOR var garantert tap. Det konkluderer professor Tore Johnsen med i en rapport som Bankklagenemda har bedt ham utarbeide. Fredag starter Bankklagenemda behandlingen av den første av i alt 200 klager på slike produkter. Hvis klageren vinner fram, ligger veien åpen for at norske småsparere kan få milliarder betalt tilbake. En saftig bankskandale kan være under oppseiling. Og med statens egen bank, DNB NOR blant verstingene.
Næringsminister Sylvia Brustad bør innkalle DNB-sjef Rune Bjerke på teppet. Bjerke har ikke ansvar for dette. Det har skjedd før hans tid. Men han bør svare på om han har tillit til bankens ledere ut fra det som nå er kjent. Det er konserndirektør Ottar Ertzeid som har hatt ansvar for dette forretningsområdet. Han må ligge syltynt han. Det hjelper ikke at han sier til Dagens Næringsliv at han selv kjøpe slike produkter i 2000 og at han ikke har tapt penger på det. Men har han tjent penger? Det er et garantert spareprodukt vi snakker om. Han forsøker å snakke seg fra det med å henvise til at Johnsen opererer ut fra teoretiske modeller.
DNB NOR har fått frist på to uker for å påvise at Johnsen tar feil. Alt står på spill for Ertzeid.
Johnsen har beregnet at skulte honorarer og tegningskostnader utgjør rundt 15 prosent av investerer beløp. I tillegg kommer renter på lånet. Her har banken beregnet seg en margin på 1, 74 prosent.
– Det er skyhøyt over hva som er vanlig på lån. En slik prising gjenspeiler at lånet er utsatt for høy risiko. Det var det ikke, sier Johnsen til Dagens Næringsliv. Det vil ikke Ertzeid kommentere.
Dette er en sak rødgrønne politiker som er opptatt av å holde næringslivet i ørene, kan ta fatt i. Hvis Johnsen har rett, er dette en særdeles pinlig sak for DNB NOR og staten som hovedeier. Det betyr at banken regelrett har lurt tusenvis av norske borgere. Altså opptrådt uetisk og i strid med god bankskikk.
Vi får vente på en forklaring på hvordan dette kan skje. Enten har de i banken folk som ikke forstår hva de holder på meg eller så er det grådigheten som regjerer. Vi venter på at Rune Bjerke forklarer det norske folk hva som har skjedd.
Skaden har skjedd selv om det ikke er så ille som professor Johnsen vil ha det til. Det står om bankens tillit. Ikke engang DNB NOR der staten opptrer som garantist, kan sparere stole på.
Igjen har vi fått et eksempel på at såkalte kunderådgivere i finansinstitusjoner, ikke er det som de gir seg ut for. Det er selgere, som er opptatt av hva som er best for banken, ikke kunden.
Det som kan rette opp igjen tilliten, er at banken legger seg flat, dokumenterer at det er laget retningslinjer som sikrer at dette ikke skjer igjen, rydder opp i interne ansvarsforhold og er usedvanlig raus med å betale långivere tilbake.