Drømmebilen

David slo Goliat. Det er ikke umulig at Østfolds Bård Eker kan klare å legge flere av bilgigantene i bakken ved å omskape Saab til en drømmebil, skriver redaktør Magne Lerø.

Det er ikke måte på hva vi tror vi kan klare her til lands. Kom ikke å si at vi bare lever godt og slapt på gigantiske oljeinntekter. Vi mangler ikke tro på oss selv. Vi kunne jo, hvis vi hadde villet, tatt opp kampen med Nokia og Ericsson. Kom ikke her å si at ikke vi er like gode som finner og svensker. Nå satser vi på bil istedenfor. Det får ikke svenskene til. Det har de vist med Saab. Vi har nemlig Fredrikstadmannen og småbedriftslederen Bård Eker. Og så har vi Think. Nå skal vi med norsk kreativitet og teft vise hvordan det skal gjøres.  

Think har hatt pustebesvær i mange måneder. Nå skal nye 250 millioner kroner være på plass og produksjonen av den nye modellen starte. Det mangler ikke på bestillinger. Til neste år trykker Miljøbil Grenland på volumknappen og starter produksjonen av 5000 indisk-norske familie-elbiler, som får navnet Tata Indica. Norge produserer også Buddy og indisk eide Reva, som har elektriske motorer. 

Radarparet Bård Eker og Christian von Koenigsegg har vist at de kan bil. De lager i alle fall 12-15 Koenigsegg hvert år. Mer lekkert, originalt og nyskapende går det ikke an å få det. 

I et intervju med Ukeavisen Ledelse i vår, minnet Bård Eker om at det ikke var produsentene av damplokomotivene som utviklet de elektriske lokomotivene. Han hadde heller ingen tro på at det er de tradisjonelle bilprodusentene som vil utvikle nye typer miljøvennlige biler.

Svenske Koenigsegg, som Bård Eker er storeier i, har samarbeidet med det sveitsiske energiselskapet NLV Solar om å utvikle elsportsbilen Quant, som både skal kunne gå fort og langt, noe elbiler ellers ikke får til. Det er vel langs disse baner han tenker når det gjelder Saab. 

Det er krisetider i bilindustrien og i finansverdenen. Likevel var det hele 50 interessenter som på en eller annen måte har vist interesse for Saab. Kun er par aktører har vært med i reelle drøftinger om å overta. Den store interessen forteller noe om at bil har en magisk tiltrekningskraft på mange investorer. Bil er et gigantisk marked. Lykkes man er det mye penger å tjene. Og så er det moro med bil. Bård Eker snakker om å lage den perfekte bilen som en guttedrøm.

Kanskje han kan greie det. Bård Eker og Christian von Koenigsegg fremstår nå for Saab som det Steve Jobs er for Apple og Bill Gates var for Microsoft. De geniale tenkerne, slike som kjenner det i magen hva folk egentlig vil ha, smartingene som leverer løsninger som ingen har tenkt på, luringene som vet hvordan man skal vinne over konkurrentene.

Bård Eker er ikke bare industridesigner, han er også forretningsmann og ivrig engasjert i det operasjonelle. Rasjonelt utviklingsarbeid og produksjon står i høysetet hos ham. Man skal ikke bare tenke nytt, men den kreative prosessen skal være rasjonell, og den skal være en integrert del av produksjonsprosessen.  Han er en liten Røkke, en risikotaker med tro på egne evner. Han har overtatt konkursbo før. Forrige gang var det båtprodusenten Hydrolift. Men han har ikke som Røkke blitt søkkrik på sitt forretningstalent. Til det virker det som om Eker er for tett på selve produktet. Røkke gikk fra å være fisker til å bli forretningsmann.

Eker liker seg godt i kjeledressen fortsatt. Og det er nettopp hans mulighet. Han er tett på. Han skrur gjerne selv. Samtidig har han som Røkke forståelse for trender og utviklingstrekk innen teknologi og samfunn. Han kan bygge nettverk, vet hva han er god på og hva andre kan tilføre. Bård Eker og Christian von Koenigsegg har vært på audition. De har fått hovedrollene. Både investorer, Saab og svenske myndigheter er enige om at de passer best til rollene som Saabs frelsere. I krisetider skjer nyskaping. Det er da myggene vokser seg store og sterke og raderer ut en del elefanter. Noen ganger skjer det at drøm blir virkelighet.