Kjos flyr høyt

I går kunne Bjørn Kjos triumfere. Mens SAS tapte nærmere 3 milliarder i fjor, fikk Norwegian et overskudd på 623 millioner kroner. Han benyttet igjen sjansen til å kritisere Trond Giske som putter skattepenger inn i tapssluket SAS og hevdet at SAS flyr dobbelt så dyrt som Norwegian. SAS godtar ikke tallene. Når SAS taper milliarder og Norwegian tjener hundrevis av millioner, kan SAS si hva de vil. Bjørn Kjos blir uansett stående som vinneren.  

SAS sier de vil bli konkurransedyktige når de får kuttet kostnader for ende flere milliarder. Det tror ikke Kjos noe på, for han har også tenkt å kutte kostnader. Og han skal kutte kostnader raskere enn Sas, sier han. Her er det ingen ting å si på iveren etter kostandskutt.

Sannsynligvis vil Norwegian vinne kampen om å kunne tilby de laveste prisene. SAS vil konkurrere på punktlighet, bede komfort og flere avganger. SAS satser på at de skal vinne forretningsfolkets hjerte.

På kundebarometrene kommer nå SAS bedre ut enn Norwegian. I teorien er det slik at kundene er villige til å betale ekstra for kvalitet, tilgjengelig og service. Vi får se om det slår til. Det er de det som kan redde SAS, i tillegg til at kostnadene må enda lenger ned. SAS har kuttet kostnader for 20 milliarder så langt. Nå må de ta fem milliarder til. Det positive i situasjonen er at de ansatte nå forstår at SAS går i bakken dersom de ikke svelger den bitre pillen, å redusere egne lønninger enda mer.