Bjørn Kjos på tuppa

Bjørn Kjos må skjerpe seg. Han må tåle at tillitsvalgte offentlig sår tvil om selskapet har tatt for stor risiko ved å sette Dreamliner-flyene inn i et fullt ruteprogram med en gang.

Roger Handeland er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, med elleve års erfaring som flytekniker i Norwegian. Han er innkalt til et drøftingsmøte med ledelsen i Norwegian. De truer med oppsigelse. Bakgrunnen er følgende uttalelse som Handeland gav til Finansavisen for en tid siden om problemene knyttet til Dreamliner-flyene:

– Alle fly har innkjøringsproblemer, men her har Norwegian tatt en kalkulert risiko. Norwegian har valgt å utføre vedlikeholdet med et innleid firma i stedet for å bruke egne ansatte. Vi velger å påstå at det ivertall ikke gjør jobben lettere.

Handeland mente at Norwegian burde slakke på timeplanen for flyene og bruke egne folk for å utbedre feilene.

Dette må det være lov å si offentlig uten å bli truet med oppsigelse. Handeland røper ingen bedriftshemmeligheter. Han er ikke en leder, men en tillitsvalgt som skal ivareta egne medlemmers interesse. Da må ledelsen tåle at han mener egne medlemmer er bedre egnet til å gjøre jobben enn innleide. Det hevder de tillitsvalgte i Norwegian hele tiden. Ledelsen trenger ikke bry seg med det, men de kan ikke stappe knebel i de tillitsvalgte. De har en spesielt fri stilling til å si det de mener.

Ikke sjokkerende

Det er ikke sjokkerende i det hele tatt å peke på at Norwegian har tatt en risiko ved å kjøre i gang med et fullt ruteprogram når en kun har to fly til disposisjon. Det har også andre hevdet. Norwegian har imidlertid hatt sine grunner for å gjøre det. Disse flyene koster en milliard hver. De må sette i drift så snart det er mottatt for å kunne forsvare investeringen.

Selskapet har mottatt to fly. De får et tredje seinere i høst, fire nye neste år og et i 2015. Boeing ser svært alvorlig på de problemene som har oppstått og hele ledelsen i selskapet kom til Oslo i krisemøte for vel en uke siden. Det tas nå nye grep for å sikre at flyene ikke bli forsinket på grunn av at de må vente på ekstrautstyr.

Dette har vært en strek i regningen for Bjørn Kjos. Hvor mye problemene vil koste selskapet når kostnadene er fordelt mellom Boeing og Norwegian, er det ingen som vet. En ting er de kostnader som er påløpt så langt. Det avgjørende er av kundene ikke svikter de rutene Dreamliner-flyene er satt inn på.

Spill av ressurser

I denne situasjonen er det spill av ressurser å jage Handeland med oppsigelse. Fagforeningene vil aldri akseptere at Handeland bli sagt opp på et slikt grunnlag. Da vil en få Dreamliner-konflikten i mediene i flere år framover når saken skal behandles i rettsapparatet. Den vil også forsure klima i forhandlingene om lønns- og arbeidsvilkår i Norwegian. Her er det spent nok som det er.

Bjørn Kjos har framstått som en hyggelig, raus og dyktig leder for Norwegian. Han har personlig bidratt til å bygge Norwegians omdømme. Det er nødvendig for Bjørn Kjos forhandler tøft i saker som er av vital interesse for Norwegian, for eksempel retten til å leie inn personell med et lav lønnsnivå for å fly utenlands. Han må passe seg så han ikke blir oppfattet som en kranglete og urimelig sjef.

Hvis Bjørn Kjos har irritert seg grønn på Roger Handelands uttalelser, får han si hva han mener. «Handeland er fullstendig på jordet», kan han si med sitt sedvanlige rause smil. Han må gjerne si at han opptrer illojalt mot selskapet ved å uttale seg som han gjør. Det holder. Å taue inn advokater og true med oppsigelse for så pass lite, vitner om at dømmekraften i Norwegian-ledelsen svikter. Vi forstår at Bjørn Kjos er på tuppa for tiden, men han bør ikke opptre som om det er Vladimir Putin som er hans rådgiver.