En oppnår lite effekt når tillitsvalgte betegner ledelsens kostnadskutt som dustete. Ledelsen bør involvere ansatte og få dem med på laget når kostnader skal kuttes.
De klarer seg fint i Statoil om det ikke lenger blir ferske reker, men reker som svømmer i lake på menyen. Litt færre brødsorter, litt mindre utvalg av varmretter, smoothiene forsvinner, færre aviser og det blir ikke satt ut like mye frukt. De overlever det også. Men at ansatte ikke lenger skal få gratis kaffe når de venter på å bli fraktet med helikopter ut i Nordsjøen, det blir det bråk av. Forståelig nok. Sokkeltillitsvalgte Per Steinar Stamnes sier til Dagens Næringsliv (DN) at dette er et dustete forslag og en tragikomisk sak. Ledelsen hevder de kan spare 3,2 millioner kroner på å kutte kaffen her. De ansatte forstår ikke hvordan man kan komme i nærheten av et slikt beløp. Stamnes synes det er håpløst å gå løs på kaffe dersom en vil motivere ansatte til å gå i gang med de store kostnadskuttene. Han har ikke hørt noe om at det skal bli mindre gratis kaffedrikking på direktørkontorene, sier han og minner om at de ansatte må møte en time før de skal gå om bord i helikopteret. Denne timen får de ikke betalt for, kun en kopp kaffe, og nå skal den forsvinne.
Statoil skal redusere driftskostnadene med åtte milliarder kroner årlig i 2016. Billigere reker, frukt og kaffe er da noe. Visst er det det. Det er ganske mye man kan spare i en organisasjon dersom en går systematisk til verks og snur alle steiner og stiller spørsmålet: Kan vi klare å kutte noe her? Småbeløpene blir det store summer av.
I slik prosesser er det viktig å trekke de ansatte med. Kostnadskutt er ikke en sak for ledelsen i ensomhet. Hadde de ansatte blitt trukket med, kunne det vært de selv hadde kommet opp med forslag om kutt som blir betegnet som dustete. Når et upopulært kuttforslag slår ned som en bombe, kommer protestene. De ansatte opplevde at de kaffekuttene de fikk høre om på mandag nærmest var vedtatt. Nå kan det virke som om ledelsen ikke har bestemt seg.
– Vi arbeider for å redusere våre kostnader gjennom effektiviseringstiltak på tvers av selskapet. Avtalen om gratis kaffe på heliporten, overflødige papiraviser eller antallet brødsorter i kantina er ikke isolert sett avgjørende, men det grunnleggende er at vi ikke vil ha ordninger som er vesentlig annerledes enn det man finner i andre virksomheter, sier talsmann Statoil i denne saken, Ørjan Heradstveit, til DN.
Hvis det er slik ledelsen i Statoil tenker, bør de droppe planene om å frata de ansatte gratis kaffe mens de venter på å få gå om bord i helikopteret. Er det et frynsegode folk har rundt om, så er det gratis kaffe. I en bedrift som tjener milliarder, bør ansatte kunne forvente det.
De ansatte i Statoil tjener godt. De har råd til å betale for kaffen. Det er ikke det det handler om nå. Nå er dette blitt en sak om hvordan ledelsen og de ansatte forholder seg til hverandre. Det dummeste ledelsen nå gjør, er å holde fast på sitt forslag. Dette kommer til å bli en symbolsak for hvordan «dustete kostnadskutt» gjøres. Den slags virker demotiverende for de ansatte. Vinningen går opp i spinningen.