Northug knebles

Skiforbundet kjører knallhardt mot Petter Northug for å statuere et eksempel. Ingen enere skal i framtiden med sponsorer på slep fristes til å bryte ut av det solidariske opplegget som norsk elitelangrenn baserer seg på. Det er en klok strategi.

Petter Northugs nye kleskolleksjon er på vei ut i butikkene. Det er Swix og Coop som samarbeider om å dra nytte av den kommersielle kraften som Petter Northug fortsatt representerer. Når skisesongen åpner i på Beitostølen i slutten november, får Northug vises seg fram i den nye drakta si. Da gjelder det å gjøre det bra, slik at mediene kan skrive om at han har lansert en ny «vinnerdrakt». Gjør han det dårlig, får den nye kolleksjonen hans et «taperstempel» på seg. Ingen vet i dag om Northug fortsatt er en skikonge eller en «fallende stjerne».

Uansett hvordan det går med Petter Northug i åpningsrennet i november får han ikke vist seg i den nye skikolleksjonen sin før etter sesongen er over 1. mai. Skiforbundet firer ikke en tomme. Etter sesongåpningen er det på med landslagets skidrakt hvis han vil representere Norge på landslaget.

Nå tvinges Northug til å velge mellom kleskolleksjonen og deltagelse i Falun-VM, skriver Adresseavisen. Han får heller ikke annonsere for kolleksjonen sin så lenge sesongen varer. Ikke nok med det: Skiforbundets generalsekretær Stein Opsal bekrefter overfor Adresseavisen at Northug-klærne må være borte fra butikkhyllene om Northug skal kunne gå VM.

Beskytte markedsrettighetene

– Det handler om å beskytte idrettens markedsrettigheter. Skiforbundet eier samtlige markedsrettigheter til løpere som til enhver tid er uttatt på forbundets landslag eller representasjonslag, sier Opsal til Adresseavisen.

Ifølge Opsal har ikke skiforbundet noen planer om å utsette Northugs frist, som er satt til 1. november.

Petter Northug brøt ut fra landslaget i mai 2013, men ble enig om en representasjonsavtale med skiforbundet for forrige sesong. Nå strammer de kraftig inn.

En kan lure på om det blir noe særlig salg av den nye kolleksjonen når den ikke kan markedsføres i vintersesongen og heller ikke blir å finne i butikkene. Hva Coop har igjen for de millionene de sponser Northug med, er det også grunn til å sette spørsmålstegn ved.

Petter Northug er en dreven pokerspiller. Det kan være han har bestemt seg for ikke å skrive under avtalen i løpet av denne uka og satse på at det blir et folkekrav at han skal få delta i ski-VM i sin egen drakt i stedet for landslagets. Skiforbundet vil neppe fire på kravene. De er lei av å lage spesialordninger for Northug, ordninger de mener undergraver de kollektive avtalene finansieringen av landslaget bygger på. De vil ikke ha noe av at de beste bryter ut og skaffer seg egne sponsorer. Det vil føre til at landslagets omfattende opplegg for utøverne må bygges ned. Hvis det i større grad blir opp til den enkelte å ordne seg, vil de få som er helt i toppen klare seg mens det blir et dårligere opplegg for de som er på vei opp og de som ikke er gode nok til å ta gull men kjemper om gode plasseringer.

Skiforbundet har satt foten ned. Det er en klok strategi.

Det spekuleres i om Petter Northug vil droppe landslaget og heller satse på langløp. Det kan han selvsagt velge. Da viser han at det ikke lenger er en skiløper han vil være, men en kommersiell gladiator som vil kjempe seg fram i skisporet så lenge det er sponsorer som betaler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *