Å gi sønnen Ole Robert sparken for en mislykket strategi, verken kan eller vil Odd Reitan gjøre. Han tar i stedet tydelig selvkritikk. Heller ikke innkjøpsdirektør Lars Kristian Lindberg, som gir seg etter 10 år i kolonialmajorens tjeneste, blir utpekt som syndebukk, skriver redaktør Magne Lerø.
I Rema har de ikke tradisjoner for å takle nederlag. De er best på å feire seiere, og dem har det vært mange av. Rema 1000 er tvers igjennom en suksess. Men ingen suksess varer inn i evigheten. 2017 ble året da Rema gikk på trynet med en strategi de trodde ville gi et løft, og som ville legge grunnlaget for at de kunne øke sin markedsandel og sikre lønnsomheten. Lanseringen av Æ-appen druknet i støyen rundt den nye bestevennstrategien som ble omtalt som en plan for å skvise ut produsenter som kundene gjerne ville ha i butikkene.
Taper markedsandeler
Rema har tapt markedsandeler i 2016 som følge av at Coop lykkes med å få slått kloa i ICA. Dermed ble Rema mindre enn Coop. Å være på tredjeplass, og med synkende markedsandeler er en plagsom posisjon for Rema-folket. I 2017 lanserte en sin bestevennsstrategi og rabattappen for å komme på offensiven. Det gjorde vondt verre. I 2017 har Rema tapt ytterligere markedsandeler. I år har det vært flere eksperter som mener faren er stor for at Rema vil tape ytterligere, og at det vil ende opp med at vi kun får to landsdekkende matvarekjeder.
Vinneren Rema har fått et taperstempel på seg. Det liker kolonialmajoren, som Reitan kaller seg, dårlig. For sjefen for butikkene, sønnen Ole Robert, er det enda verre. Han er en leder som kommer til sin rett når det er vekst og framgang. Han liker tut og kjør. Han trives ikke som sjef for en virksomhet i nedoverbakke.
Han trives ikke som sjef for en virksomhet i nedoverbakke.
Odd Reitan har det ikke med å ta selvkritikk. Det passer liksom ikke til hans vinnerimage. Men noen ganger må det til. I et større intervju med Finansavisen lørdag tok Reitan selvkritikk for at de gikk ut til markedet med sin «bestevennsstrategi», og at det skjedde samtidig med at appen «Æ» ble lansert. Det siste førte til at Kiwi og Coop svarte med tilsvarende tilbud. Støyen førte til kundestorm, tapt omdømme og synkende omsetning.
– Det var feil det vi gjorde. I etterpåklokskapens lys skulle vi kanskje bare ha sittet stille i båten, sa han. Han la til at han trodde bunnen var nådd, og at de ville vokse igjen. Det får tiden vise.
Udramatisk
Tirsdag gikk Rema 1000 ut i en pressemelding og sa at deres innkjøpsdirektør Lars Kristian Lindberg, fratrer sin stilling. Det er ikke så mye som en antydning fra ledelsen i Remas side at han har et spesielt ansvar for fadesen med appen og bestevennstrategien. Han takkes for god innsats i 10 år. Likevel skjer det en omorganisering når Lindeberg fratrer. Selv sier Lindberg at det er udramatisk at han slutter.
Dagligvareekspert og høyskolelektor ved BI, Odd Gisholt, er ikke overrasket over at noen måtte gå i Rema 1000 etter mye kritikk av både bestevennstrategi og Æ-app.
– Etter at Odd Reitan har gått ut og innrømmet feil, og sier at de nå tar ansvar, er det ikke uventet at de må finne en syndebukk i systemet. Han kunne sagt at sønnen Ole Robert – som er toppsjef i Rema 1000 – måtte ta ansvar, men nå er det Lindberg som blir syndebukken, sier Gisholt.
Det blir en for enkel analyse. Det er spesielt at Odd Reitan tar selvkritikk på måten selskapet har kommunisert en strategi på. Reitan er eier, en slags konsernsjef og styreleder. Slik er det gjerne i større familieeide bedrifter. Reitan vil ha det slik. Rema skal være som en stor familie. De skal være dyktige, innsatsvillige, vellykkede og enige. Odd Reitan liker ikke å utnevne syndebukker. De har ikke den slags i Rema, for de har ikke tradisjoner for å gjøre feil. Så før det skal kunngjøres at Lars Kristian Lindberg skal slutte, rykker han ut med selvkritikk. Han distanserer seg ikke fra det administrasjonen har gjort ved å skyve ansvaret nedover. Han solidariserer seg med de som har ansvaret. Det er først og fremst sønnen Ole Robert.
Det er ikke slik at alle ledere på død og liv vil beholde den jobben de har
At Lindberg trekker seg etter 10 år i systemet, er ikke spesielt dramatisk. Når dette skjer først nå, kan det tyde på at dette er en beslutning han har kommet til selv. Det er mulig han har tapt motivasjon gjennom det som har skjedd, og har kommet til at det er bedre for Rema at andre slipper til. Det er ikke slik at alle ledere på død og liv vil beholde den jobben de har, og at de slutter fordi de er gjort til syndebukker.
Skulle kjøpt ICA
Hvis det er noe Odd Reitan burde tatt selvkritikk på, er det at han ikke bladde opp det som skulle til for at de kunne overtatt Ica. Om Rema vil lykkes i å beholde den posisjonen de har, eller enda til øke sin markedsandel, får tiden vise.
Reitan har krøpet inn i tenkeboksen. Han forbereder seg på endringer. Deler av virksomheten kan bli børsnotert, sier han i intervjuet med Finansavisen. Ingen konkrete planer han vil snakke høyt om foreligger. Det han ikke sier noe om er at deler av Rema kan bli solgt. Helst vil nok Reitan drive videre i samme spor som tidligere. Virksomheten er imidlertid blitt så omfattende, og endringene i markedet er såpass store, at det ikke er forsvarlig å kjøre på som før.