Norwegian i vertigo

Et kursfall på 20 prosent er dramatisk, men innebærer også mulighet dersom Bjørn Kjos, som er spesialist på kriser, ikke er interessert i å selge Norwegian til en internasjonal gigant.

«Vertigo, vertigo, may day, may day» synger Bjørn Eidsvåg. Vertigo betegner en type svimmelhet i forbindelse med høyder.  Det virket som Eidsvåg er ute og flyr, eller så er det Bjørn Kjos han synger om.

«Dagen va fine
Han tok av
inn i drømmane sine
Han lekte seg
på blåe himlen
Han boltra seg
i stjernevrimlen
Ung, stolt, sterk og fri
Himmelen va hans
Han stjal seg te å delta i
gudane sin dans
Alle drømmane han bar på
måtte han få svar på
Full fart uten bremser
Full frihet uten grenser

Vertigo Vertigo
Mayday Mayday.
Han vet’kje lenger forskjell på opp og ne r’
Han trur ikkje lenger på det han ser».

Det er mulig Bjørn Kjos går og nynner på «Vertigo» i dag. Når aksjekursen faller med 20 prosent på en dag, er det krise. Den slags får ikke Bjørn Kjose til å gå inn for landing. Krise er hans spesialitet.

Kriseledelse er hverdagen i Norwegian

Norwegian er et eventyr i luftfarten. Bjørn Kjos, som selv er flyver, har sittet ved spakene i 25 år. Det har vært krise på krise. Kriseledelse er hverdagen i Norwegian. Slik måtte det bli når målet var å bli større enn SAS og en liten stormakt i internasjonal luftfart. Bjørn Kjos har kjempet mot de etablerte konkurrentene, som SAS, Lufthansa, British Airways og billigselskap som Ryanair, for å nevne noen. Han har kjempet til kritiske punkt for å få kjøpt hundrevis av fly til lavest mulig pris. Han har vært i krig med egne flygere som han hevder ikke forstår hva som kreves for å overleve i den internasjonale konkurransen om flypassasjerene. Norwegian vant fram i Høyesterett mot flygerne som insisterte på at de skulle være ansatt i morselskapet slik de var det da selskapet ble etablert. Nå er den hindringen ryddet av veien.

Kursutviklingen i Norwegian har gått opp og ned som en jojo de siste 12 månedene. Den steg til 300 kroner da det i april ble kjent at IAG, som eier British Airways, var interessert i å kjøpe Norwegian. Det tok ikke lang tid før Bjørn Kjos og styret konkluderte med at de ikke var interessert i å selge. Prisen var for lav. Aksjekursen sank. Norwegian har hatt en enorm vekst. Det er kapitalkrevende. I høst gikk det rykter om at kassen ville gå tom ved årsskiftet. Kursen sank til 170 kroner, men Norwegian tok grep ved å selge fly for deretter å leie dem og kutte ut ulønnsomme ruter. Kursen steg etter hvert til 230 kroner. Ryktene om finansielle problemer ga seg ikke. Aksjekursen sank i desember og ut på nyåret, selv om ledelsen gjorde det klart at Norwegian ville klare å innfri alle lån framover. I går kom meldingen om at IAG solgte aksjeposten sin på rundt tre prosent i Norwegian og at de ikke lenger var interessert i å overta selskapet. Aksjekursen falt til 140 kroner per aksje.

Norwegian bør forbli på norske hender

For aksjonærene er det lite hyggelig å tape 20 prosent på en dag. Det er slett ikke sikkert det plager Bjørn Kjos. Han har vært forberedt på at IAG kunne gi opp sine kjøpsplaner. Kjos har is i magen og vil være opptatt av at kursfallet også gir nye muligheter. Når prisen på aksjene er lav, kan andre interessenter melde seg. Det kan være noen av de nåværende eierne vil kjøpe seg opp i selskapet og skape større stabilitet på eiersiden. Alt avhenger av hvilken inntjening de kan regne med framover.

Hos Bjørn Kjos er det ikke mangel på ambisiøse planer. Det avgjørende vil være de resultater han kan levere framover og at de får ro rundt finansieringen. Finansanalytikere mener risikoen for at kassen i Norwegian går tom er høy. Da har de forutsatt at Bjørn Kjos ikke lykkes med å selge unna noen fly og bedre lønnsomheten ved å kutte ut noen ruter.

Norwegian er en norsk gründervirksomhet av beste merke. Det er nok av pengefolk her i landet. Noen av dem som har tjent millioner på redusert formueskatt bør kjøpe Norwegian-aksjer. Norwegian bør forbli på norske hender.