Bjørn Kjos er verken desperat eller ei kløne. Det meste tyder på at han vet hva han holder på med og at han enda en gang er på vei mot nye høyder.
Det mangler ikke på motvind og «på kanten av stupet»-fortellinger i historien om Norwegian. Bjørn Kjos har tatt stor risiko gang på gang og kommet ned med beina på jorda. Norwegian har vokst jevnt og trutt til et globalt flyselskap. Veksten har vært eksepsjonell. Det en må gi avkall på når en skal vokse så raskt som Norwegian, er stabil lønnsomhet.
Bjørn Kjos og styreleder Bjørn H. Kise har sammen med selskapets finansdirektør imponert når det gjelder å lånefinansiere veksten. De har beveget seg mot grensen til det selskapet kan makte. De har imidlertid visst og lagt opp til at det er mulig å ta et skritt tilbake om de kommer i en finansiell skvis. Det skjedde i høst. Selskapet pådro seg et underskudd på rundt to milliarder i fjor. Det kan knyttes til problemer med flyene, høye drivstoffpriser og tøff konkurranse. Noe måtte gjøres. Nå er de i gang med å kutte ulønnsomme ruter, legge ned noen baser og selge unna en del fly. Kjos lover at de skal levere et positivt driftsresultat i år.
Den høye belåningen og det dårlige resultatet i fjor gjorde det nødvendig å skaffe mer egenkapital. De la opp til en emisjon på tre milliarder kroner rettet inn mot nåværende eiere og der DNB Markets, Danske Bank og John Fredriksen garanterte for emisjonen.
Det var nære på at Norwegian ble solgt ved juletider. Styret var imidlertid ikke fornøyd med prisen. I januar måtte Norwegian dermed kunngjøre emisjonen. Styret ønsker å beholde dagens eierstruktur. Derfor blir emisjonskursen 33 kroner per aksje, 77 prosent lavere enn aksjekursen. Samtidig gjør de to største eierne, Kjos og Kiese, det klart at de vil selge en del av sine aksjer til en enda lavere kurs. Når eiere vil selge seg ned, reagerer gjerne markedet negativt. I går endte aksjekursen på 93 kroner. For noen uker siden lå den på 140 kroner. Den var en lang periode på 240 kroner og har vært helt oppe i 380 kroner.
Når man driver i finans, må en hele tiden bestemme seg, avgjøre om en skal selge eller kjøpe. Perspektivene blir ofte kortsiktige
Professor i finans ved Norges Handelshøgskole, Karin S. Thorburn, sier til Dagens Næringsliv at selskapet og ledelsen er desperate etter å få inn penger. Trygve Hegnar skriver på lederplass i Finansavisen at Bjørn Kjos er ei kløne og den profilerte investoren Jan Petter Sissener sier til Finansavisen at Kjos er en bedre flyver enn finansmann.
Når man driver i finans, må en hele tiden bestemme seg, avgjøre om en skal selge eller kjøpe. Perspektivene blir ofte kortsiktige. Felles for alle som uttaler seg er at de ikke vet hva som motiverer de to største eierne, Bjørn Kjos og Bjørn Kise. Analytikerne tror emisjonen blir kraftig overtegnet. Det har vært viktig for Kjos og Kiese å signalisere til markedet at de har kontroll. Samtidig er det viktig for dem å beholde dagens eierskap. Kjos og Kise vil ikke svikte dem ved å legge opp til at de skal vannes ut. Ledelsen er opptatt av å få med eiere de kan stole på. Det spørs om ikke John Fredriksen er tiltenkt en annen rolle enn garantist for emisjonen. Han kan bli å finne på eiersiden framover.
Bjørn Kjos vil ikke være i en situasjon der han bør eller må selge
Kjos og Kiese har tro på at selskapet skal klare lønnsom drift i år. Hvis de kan dokumentere at Norwegian er på rett vei etter første kvartal, vil aksjekursen skyte i været. De millionene Kjos og Kise nå gir fra seg for å sikre stabilitet i eierskapet og kunne friste nye vennligsinnede, pengesterke aksjonærer, vinner de fort tilbake når aksjekursen stiger.
Målet for Kjos og Kiese er å fortsatt ha rimelig kontroll over selskapet, å drive med overskudd og kunne klare seg på egenhånd. Bjørn Kjos vil ikke være i en situasjon der han bør eller må selge. Han gjentok denne uken at Norwegian som de fleste børsnoterte selskaper er til salgs, om prisen er god og det er i eiernes og kundenes interesser.
Bjørn Kjos løper siste etappe i sitt Norwegian-eventyr. Han har ikke lagt opp til en desperat sluttspurt og han ser ikke på seg selv som ei kløne i finans. Han vil vise at han fortsatt er en som vet hva han holder på med, at han er en smarting som får til ting som finansanalytikere og andre skrivebordsfolk med regneark og finansmodeller ikke trodde på. Den slags har Bjørn Kjos opplevd før.
Kjos flyr fortsatt, mot nye høyder vil han si, etter at han har kommet seg ut av enda en økonomisk turbulens.