Samarbeid for å nedkjempe nettgiganter

Næringslivet på nasjonalt plan bør gå sammen om å forhindre at de havner i lomma på de internasjonale nettgigantene. Kunden må bedriftene «eie selv».

Av Magne Lerø​30. desember 2020, 10:22

Google, Facebook, Amazon, Apple og Microsoft er det nesten umulig for bedrifter å ta opp kampen med. Det får være en oppgave for EU som tydeligvis har bestemt seg for å regulere de amerikanske nettgigantene betydelig sterkere i tiden framover.

Men det er mulig for bedrifter med store muskler å utfordre nettgigantene. Schibsted melder at de nå kan tilby kunder bedre annonseplassering enn det Facebook og Google kan. Annonsører søker et miljø med troverdig innhold av høy kvalitet. Schibsteds konkurransefortrinn er at de danker ut Google og Facebook på kvalitet og relevans.

Det er mulig for bedrifter med store muskler å utfordre nettgigantene.

Schibsted har tapt milliarder i annonseinntekter til Google og Facebook. I 2021 håper de å ta tilbake noen av det tapte.

Hvis det skulle ende med at de amerikanske nettgigantene blir splittet opp, vil det svekke deres markedsdominans og gi andre aktører muligheter til å kapre markedsandeler.

Flere land maktet å drive tilbake Uber som ville ta en gedigen jafs av drosjemarkedet. Nå må Uber forholde seg til regelverket på lik linje med andre aktører. Om de da vil vinne fram i konkurransen med sin «løsarbeidermodell», gjenstår å se.

Dagen Næringsliv skriver i dag at hotellkjeden Guldsmeden i Danmark har gått sammen med Arthur Hotels, Andersen og Absalons Hotel og Hotel Skt Annæ om å bygge opp en ny dansk portal for bestilling av overnatting. Den skal hete Coolcopenhagen og være på plass i april neste år.

Sandra Weinert som står bak Guldsmeden-hotellene, sier til danske Børsen at hun er lei av å betale mellom 15- 23 prosent provisjon på bestillinger til de internasjonale gigantene hotels.com og booking.com. Hun understreker at de er tvunget til å bedre lønnsomheten etter koronapandemien. Da må de finne løsninger som gjør at de ikke må gi fra seg så stor del av omsetningen til hotels.com og booking.com.

København kommune har gitt støtte til utvikling av portalen. Planen er at 10 prosent av omsetningen gjennom portalen skal brukes til markedsføring av København som reiselivsdestinasjon.

Så å si alle hoteller i Norge har knyttet seg til hotels.com og booking.com. Kun noen få tar sjansen på å stå utenfor. Hotellene som Petter Stordalen eier, betaler årlig rundt 250 millioner kroner i provisjon til de to bestillingstjenestene. De har ikke tatt sjansen på å trekke seg ut selv om det er dyrt.

Det som skjer i København, bør føre til at noen i norsk reiseliv får fart på seg med å utvikle alternativer til boooking.com og hotels.com. Det beste ville være om vi får stablet en nasjonal tjeneste på beina.

Norsk reiseliv er i krise. I krisetider må det tenkes nytt. En ny norsk hotellportal bør stå på listen over det de ledende aktørene i bransjen bør tenke på.

En norsk portal bør kunne organiseres som et aksjeselskap der de største aktørene bidrar med mest kapital. Innovasjon Norge bør kunne bidra til utvikling av en norsk portal for bestilling av overnatting. Den bør kunne kobles til severdigheter og andre aktiviteter i området.

Det er selvsagt ikke noe galt i å benytte hotels.com og boooking.com. Dette er utmerkede tjenester for publikum. Her går det på skinner.

Men for aktørene i reiselivet, handler det om noe mer. Kundedata er gull verd. Norsk reiseliv bør ta et grep for å sikre seg mest mulig tilgjengelig informasjon om sine kunder. Det som er mest effektivt for kundene, er ikke nødvendigvis det beste for de som leverer kundene tjenester. 

Norsk reiseliv er i krise. I krisetider må det tenkes nytt. En ny norsk hotellportal bør stå på listen over det de ledende aktørene i bransjen bør tenke på.