ESSAY

Den spektakulære norske internasjonale kunstreisen

Ingen andre land har reist så mange spektakulære museumsbygg med berømt kunst på så få år som oss. Drømmen er en stri strøm av utlendinger fra Kristiansand, til Stavern, deretter til Oslo for så å ende på Jevnaker.

Magne LerøANSVARLIG REDAKTØR

Publisert mandag 26. august 2024 – 11:10 Sist oppdatert tirsdag 27. august 2024 – 08:27

Lesetid: 5 min

Del på FacebookDel på TwitterDel på LinkedInDel på e-post

Annonse

Avtroppende direktør for Kunstsiloen i Kristiansand, Reidar Fuglestad, har en visjon. Det er å gjøre Kunstsiloen til en besøksdestinasjon både nasjonalt og internasjonalt. Ikke nok med det. Han ser for seg et fly fullastet med kunstinteresserte utlendinger som lander på Kjevik. Derfra tar de en båt fra flyplassen, forbi Hamresanden, får en smak av den sørlandske skjærgården, før de legger til kai på Odderøya der Kristiansand nye stolthet, Kunstsiloen, ligger.

Deretter er det rett opp i niende etasje til lunsj og storartet utsikt over byen, sjøen og omgivelsene.

Visjonen kan være i ferd med å bli virkelighet. I sommer kom Kunstsiloen inn på den berømte listen til Time over de 100 beste stedene i verden kulturinteresserte kan besøke.

Kunstsiloen håper på 150.000 besøkende hvert år. Tidlig i sommer kunne de fortelle at over 77.000 alt hadde vært innom – og det er ikke mer enn et par måneder siden Kunstsiloen ble åpnet.

Kunstsiloen inneholder Tangen-samlingen, som med over 5500 kunstverk er verdens største samling av nordisk modernisme, Sørlandssamlingen og Christiansands Billedgalleri. Flere har betegnet bygningen i seg og de arkitektoniske løsningene som er valgt som et kunstverk i seg selv.

I Kunstsiloen møter den nye tid med moderne kunst en gammel industrikultur med røtter i landbruket. Det er kunst midt i livet.

Programmet for kvelden blir en forestilling på Kilden kulturhus som er nærmeste nabo.

Outsideren Odd Nerdrum

Neste dag bærer det av gårde i buss til Stavern. Her ligger det nye museet for Odd Nerdrums kunst, Nerdrum museum. Nerdrum er en av våre største kunstnere. Han har i årtider vært uglesett blant landets kunstelite og blir ikke innkjøpt der kunsteliten bestemmer. Men internasjonalt har Odd Nerdrum et navn.

Nerdrum museum ligger i det gamle Pipehuset, på området som huset Gamle Agnes Fabrikker som var Norges siste fyrstikkfabrikk.

En buss med kunstinteresserte utlendinger må innom Nerdrum museum i Pipehuset på Agnes i Stavern, som sønnen, Öde Nerdrum, har jobbet skjorta av deg for å få etablert. Her vises bredden og høydepunktene i malerens produksjon over mer enn et halvt århundre, og det formidles kunnskap om maleriets historie, med det klassisk figurative maleriet i fokus.

Museet ble åpnet i februar. De har ikke ressurser til å slå på stortromma i markedsføringen. De satser på at de som er interessert, får det med seg. Og det får de. De hadde regnet med 5000 besøkende i år. Det er så langt 15.000 som har vært innom.

Annonse

Munch i 13 etasjer

Deretter går turen til Oslo. Det er like godt å gå i gang med Munch. Det tar sin tid å se utstillinger og verker av Edvard Munch i det 13-etasjer høye bygget.

Her kan det bli kø. Det gamle Munch-museet hadde rundt 300.000 besøkende hvert år. Siden nye Munch ble åpnet i fjor, har det vært over 100.000 besøkende i gjennomsnitt hver måned.

Munch-museet i Oslo i ettermiddagssol.

Museet har 26.724 Munch-verk, som består av nærmere 1200 malerier, 7050 tegninger og skisser, 18.322 grafiske blad fordelt på 842 ulike motiver og 14 skulpturer. Hvilke og hvor mange av maleriene hans som er stilt ut, varierer. Det største maleriet, Solen, på 35 kvadratmeter sammen med de mest berømte maleriene, står utstilt hele tiden.

Den som er hektet på Munch, kan følge Munch-stien mellom Bessheim og Vågåmo. Langs denne ruta er det 22 stoppesteder der det finnes informasjonsplakater om Edvard Munchs liv og kunst. Også andre steder på Østlandet kan besøkene følge i Munchs fotspor.

Nasjonalmuseet – Skandinavias største

I 2023 hadde Nasjonalmuseet 1.246.000 besøkende. Bransjebladet The Art Newspaper mener det er Skandinavias best besøkte kunstmuseum. Her finner en ikke bare norsk kunst. I år har museet trukket mange besøkende til utstillinger av Britta Marekatte-Labba, Vasilij Kandinskij, Mark Roth og Anna-Eva Bergman.

70 Nasjonalmuseet-ansatte har skrevet under på et opprop der de krever umiddelbar våpenhvile, at palestinsk kunst løftes fram, beskyttelse av palestinske kunstnere og boikott av israelske institusjoner. Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Nasjonalmuseet, museum for kunst, arkitektur og design i Oslo.

Nasjonalmuseet har 400.000 kunstverk og gjenstander i sitt eie. Flere titusener er utstilt. De mest toneangivende verkene står permanent.

Annonse

Astrup Fearnley – moderne samtidskunst

Et besøk på Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen, et kvarters spasertur fra sentrum, er også et must for den kunstinteresserte. Museet ble grunnlagt i 1993 og er et av Nordens fremste museer for samtidskunst. Museet forvalter den omfattende Astrup Fearnley-samlingen som teller over 1500 verk og presenterer skiftende utstillinger både med verk fra samlingen og nye produksjoner av kunstnere fra hele verden.

Illustrasjonsbilde av Astrup Fearnley Museet i Oslo.

Hans Rasmus Astrup begynte alt på 60-tallet å samle kunst. Familiene Astrup og Fearnley har i flere generasjoner bestått av dyktige forretningsfolk og kunstnere. De var kjent for sin filantropi og hadde en lang tradisjon for å støtte kunstnere og samle på kunst. Nylig har de solgt aksjeposter og sikret stiftelsen tilstrekkelig kapital for tiår framover.

Roseslottet – «The Worlds 100 Greatest Places».

Roseslottet på Holmenkollen er en unik samling av klassisk kunst utendørs. Her kan en se 300 kunstverk: monumentale malerier, installasjoner og skulpturer. Roseslottet setter søkelyset på grunnpilarene i vårt frie samfunn: rettsstaten, demokratiet og menneskerettighetene. Disse grunnleggende verdiene må stadig forsvares og holdes i hevd av enkeltmennesket og av samfunnet som helhet. Roseslottet ønsker å styrke forståelsen for disse skattene og hvor lett de kan gå tapt dersom vi ikke tar vare på dem, heter det.

Roseslottet ligger innenfor markagrensa i Nordmarka ved Frognerseteren stasjon i Holmenkollen.

Det er kunstnerbrødrene Eimund og Vebjørn Sand som er kunstnerisk ansvarlige for prosjektet som ble etablert i 2020.

Fem gylne konstellasjoner skinner for å symbolisere de fem årene med okkupasjon i Norge under andre verdenskrig. Historiene fra krigen brukes som bakteppe for å løfte og belyse samfunnets fundamentale prinsipper om rettssikkerhet, ytringsfrihet og humanisme – verdier som alltid må beskyttes.

Planene var at Roseslottet skulle demonteres i 2025. Utstillingen har fått så stor oppmerksomhet at det nå er snakk om at den blir stående i lang tid.

Roseslottet ble omtalt på Time Magazines liste over «The Worlds 100 Greatest Places».

Skulpturer og The Twist på Jevnaker

Er en først på kunstreise, må en legge turen til Jevnaker, en times kjøretur fra Oslo. Kistefos ble grunnlagt av investor og kunstsamler Christen Sveaas i 1996 som et minne om tresliperiet som hans bestefar bygget ved Ranselva i 1889. Her produserte de tremasse til den norske og internasjonale papirindustrien. Både bygninger og produksjonsutstyr er bevart og fungerer som et industrimuseum.

Kistefos sitt museumsbygg «The Twist».

I naturskjønne omgivelser finnes det over 50 skulpturer av markerte samtidskunstnere. Flere av dem ruver i terrenget. En kan se kunst av ulike slag i flere bygninger, for eksempel i Nybruket Galleri.

For noen år siden ble galleriet The Twist åpnet, designet av stjernearkitektene i Bjarke Ingels Group. Bygget er på 1000 kvadratmeter og er et galleri, en bro og en skulptur i ett. The Twist snor seg over Ranselva i et spenn på 60 meter, og har vunnet priser for sitt spektakulære design.

I løpet av året vises kunstutstillinger fra internasjonalt anerkjente kunstnere på The Twist.

Kunstreisen kan avsluttes på den berømte «The Twist-doen». Her det kunst på veggen i hvert avlukke og i noen er det en munn som hvisker til deg.

Doene er som doer flest. Den eneste forskjellen er at de var svindyre å bygge. De skulle koste fem millioner. Så pass for en kunstdo kunne Sveaas leve med. Han ville at «toalettene skulle være så kule at folk kunne komme til Kistefos-Museet bare for å gå på do».

Men da regningen kom på 15 millioner, protesterte ham. Retten ga ham medhold. Det danske arkitektfirmaet måtte ut med ni millioner i erstatning og saksomkostninger.

Det er bare for «turistavdelingen» i Innovasjon Norge å lage et program for en ukes kunstreise i Norge. Deretter kan de ordne køen. Norge har virkelig noe å tilby verdens kunstinteresserte.

kunstutstillinger museer norsk turisme kunst kultur essay

Del på FacebookDel på TwitterDel på LinkedInDel på e-post

Annonse