Rune Hodne velger å utfordre kulturbyråd Anita Leirvik North ved å vise til sin kunstneriske frihet og beskyttelse mot politisk innblanding. Det kan føre til at hans dager som teatersjef er talte.
Magne Lerø
Publisert tirsdag 25. juni 2024 – 11:25 Sist oppdatert onsdag 26. juni 2024 – 11:05
Del på FacebookDel på TwitterDel på LinkedInDel på e-post
Annonse
Det er nå klart at Oslo Nye Teater får 30 millioner slik at de kan drive videre i høst. Kulturbyråd Anita Leirvik North har samtidig gjort det klart at teateret ikke kan drives videre som nå. Da frykter hun nye underskudd, og hun har ikke bekreftet at teateret får beholde støtten på 90 millioner neste år.
Byrådet vil at teaterets mandat og samfunnsoppdrag skal bli tydeligere og at det skal skille seg mer fra andre teater i byen. Anita Leirvik North skriver i innstillingen til byrådet, og i praksis til styret ved teateret, at barn og unge fortsatt skal være en viktig målgruppe sammen med grupper som i dag bruker teateret i mindre grad.
Det har vært snakk om at Oslo Nye Teater må droppe en av de fire scenene de i dag har. Det blir i alle fall ikke Trikkestallen som satser på barn.
Byråden vil tydeligvis at teateret skal tiltrekke seg et annet publikum enn de som går på teater i Oslo. Det er ikke enkelt å kombinere med økt lønnsomhet.
Teatersjef Runar Hodne møter utspillet fra byrådet både med motstand og vilje til dialog. Etter sommeren skal de tydeliggjøre alt de allerede gjør for byen. Hodne sier til Aftenposten at de har en trimmet organisasjon og at ingen er i stand til å lage så mye teater som dem for de kronene de får.
Umulig å droppe en scene
– For meg er det ikke noe alternativ å legge ned scener. Driften er så uløselig sammenvevd. For å ha mangfold i det kunstneriske repertoaret, er det umulig å si i fra oss noen av scenene våre, sier Hodne
Han setter i realiteten stillingen sin inn på at Oslo Nye Teater skal fortsette i dagens spor.
Hodne har mer på lager.
– Jeg er ansatt for å forvalte det kunstneriske ansvaret, og det er det ingen som kan ta i fra meg, sier han og legger til at byrådens føringer undergraver teaterets autonomi.
Dermed gjør han dette til en sak der byrådet bryter grunnloven i kulturpolitikken: Politikerne skal ha armlengdes avstand til det kunstneriske innholdet.
Byråd Leirvik North har beveget seg inn på tynn is. Hun er i sin fulle rett til å kreve at teateret skal drive økonomisk ansvarlig og byrådet kan redusere bevilgningene. Men hun tråkker feil når hun ber Oslo Nye Teater legge fram en profil, for ikke så si, skisserer elementer i et spilleprogram, som byrådet skal godkjenne, for deretter å vedta en bevilgning.
Det naturlige for et teater i økonomiske krise og med en eier som ikke vil øke bevilgningene, er å øke inntjeningen. Det betyr flere forestillingen som trekker fulle hus.
Annonse
Teater folk vil ha
Byrådet bør bed om et teater som Oslo-folk vil ha, ikke om forestillinger rettet mot grupper som i dag ikke går på teater. Det er økonomisk risikosport.
Det andre byrådet bør kreve, og som Runar Hodne for lengts burde vært i gang med, er å kutte kostnader. Oslo Nye Teater har ikke økonomi til 90 fast ansatte. De må i større grad basere seg på frilansere og innleid arbeidskraft.
Teatersjef Runar Hodne har utfordret kulturbyråd Anita Leirvik North. Hvis byrådet vil bli kvitt Hodne, har han gitt dem en mulighet. Men det løser få problemer å bli kvitt Hodne.
Kulturrådet bør ha søkelys på lønnsom drift, ikke profil og målgrupper. De bør holde fast på en bevilgning på 90 millioner kroner og gi beskjed om kostnadskutt for å redusere faren for nye underskudd. Skal teateret fortsette med fire scener utover i 2025, kan byrådet kreve at de driver med overskudd, nær sagt måned for måned. Hvis ikke må de droppe scenen i Rosenborggata i 2026. Da takker Runar Hodne for seg. Styret finner nok en teatersjef som vil drive Oslo Nye Teater med en scene mindre enn i dag.