Stoltenbergs regel om at det ikke skal lønne seg å være ulovlig i Norge, er grei. Men i det virkelige liv har regler også unntak. Nei til de sultestreikene i Domkirken bør kombineres med en ny løsningstilnærming for spesielle papirløse.
Igjen er Jens Stoltenberg på banen med et budskap det ikke er lett å være uenige i. «Det skal ikke lønne seg å være ulovlig i Norge», er statsministerens enkle prinsipp. Han sa det gjentatte ganger i striden rundt Maria Amelie. I går gjentok han det som svar på spørsmålet om hva regjeringen akter å foreta seg noe i forhold til de om lag 50 etiopierne som har innledet en sultestreik i Oslo Domkirke. Svaret er at regjeringen ikke akter å foreta seg noe som helst. De sultestreikendes situasjon er avklart. De har fått sin sak grundig vurdert. Alle instanser har konkludert med at de ikke har et beskyttelsesbehov. Derfor får de ikke asyl og er blitt bedt om å reise ut av landet.
Problemet er at vi ikke har en utleveringsavtale med Etiopia. Myndighetene tar ikke imot dem som blir tvangsutsendt, kun de som returnerer frivillig. Denne situasjonen har etiopierne utnyttet. Fortsett å lese Utkaster Stoltenberg